Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Je ze všeho špatná.
Dobrý den, mám na vás dotaz a doufám, že mi dokážete poradit. Mám osmnáctiletou přítelkyni…
Hana Formánková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
10. 11. 2010
Dobrý den,
mám na vás dotaz a doufám, že mi dokážete poradit. Mám osmnáctiletou přítelkyni, která trpí depresemi.
Je pěkná, ale myslí si, že je tlustá a ošklivá. Dále: má rozvedené rodiče. Deprese má z toho, že na ni táta prdí a mamka se o ní nezajímá. Chce jít na vysokou školu, ale ví že, jí to nikdo nezaplatí.
Ona je strašně milej člověk a chce, aby jí dávali ostatní to, co ona dává jim. Ale z mého pohledu… mě to přijde normální, ale jí ne. Vůbec nevím, jak jí mám pomoci.
Chce, aby se jí mamka věnovala. Vždycky, když se rozbrečí, tak mi říká, že na ni všichni serou, že je nic, že jí je všecko jedno a že jedinou oporou jí jsem já. A jsem si skoro stoprocentně jistý, že kdybych ji opustil, tak si něco udělá.
Vůbec nevím, jak jí mám pomoct. Zkoušel jsem všechno, co mě napadlo. Taky je špatná z toho, že neví, co chce v životě dělat za práci. A když se jí něco nepovede, tak řekne, že je úplně blbá, že nic neumí a je zas v depresi.
Tak vás prosím o radu, co mám dělat. Děkuji vám moc. Moc mi to pomůže.
Lukáš

Názor odborníka
Dobrý den,
Děkuji vám za důvěru, se kterou se obracíte na naši poradnu. Z vašeho dotazu vnímám, jak moc vás trápí, že vaše přítelkyně trpí depresemi a nevěří si. Umím si představit, že to významně vstupuje do vašeho vztahu a že byste jí rád nějak pomohl, ale vlastně nevíte jak.
Na psychický stav vaší přítelkyně působí více faktorů – to že jsou rodiče rozvedeni a neprojevují o ni zájem, nedostatečná podpora rodiny při jejím rozhodování o budoucnosti. Toto vše roztáčí kolotoč nedůvěry v sebe, svůj vzhled, ve své schopnosti. I když od vás dostává ujištění, že je v pořádku, jsou to pro ni jen slova, které nedokáže vnitřně přijmout, protože její sebedůvěra a sebejistota je dlouhodobě narušena.
Kde se bere sebevědomí?
Zdravé sebevědomí se tvoří postupně od raného dětství. Důležitá je výchova, zážitky a hodnocení dospělých, na kterých je malé dítě zcela závislé. Rodiče, i když to nemyslí zle, používají různá tvrzení, která si dítě postupně zvnitřňuje, až se podle nich začne chovat. Může se stát „malým nešikou, raubířem, budižkničemu“.
Zvlášť v období dospívání jsou děti velmi citlivé na jakékoliv výroky ohledně svého vzhledu, dovedností, inteligence. Ne každému se poštěstí, aby vyrůstal v laskavém a podporujícím prostředí, ve kterém se sebevědomí může rozvíjet. Pokud se toto nepodaří, je nalomen pocit sebejistoty a sebevědomí.
Lidé s nedostatečnou sebedůvěrou se trápí celou řadou problémů, počínaje negativním pohledem na sebe, sebekritikou, depresemi, vztahovými problémy, obtížně se prosazují. Nízká sebedůvěra se promítá do vztahů i v zaměstnání. Pokud zažijí nějaký neúspěch, je to pro ně potvrzení jejich představ o sobě.
Všímat si dobrého
Ale teď zpět k vašemu dotazu. Píšete, že jste zkoušel všechno, co vás napadlo. Můžu si pod tím představit, že přítelkyni podporujete, vyzdvihujete její dobré vlastnosti. Ale změna může nastat pouze ve chvíli, kdy se ona rozhodne svoji situaci aktivně změnit.
Sebevědomí může začít růst ve chvíli, kdy si začne být více vědoma sama sebe. Svých silných stránek, schopností, dovedností, svého potenciálu – sebe, jako jedinečné bytosti. Aby tohle mohlo nastat, je důležité vnímat a připomínat si to, co je v jejím životě v pořádku.  I když jsou to zdánlivé drobnosti. Věnovat se tomu, co ji baví, těší, co dává smysl.
Je velmi náročné odtrhnout svoji mysl od toho, co nefunguje, k tomu, co se momentálně daří… a pokud se něco podaří, umět se za to ocenit. Asi je to pro vaši přítelkyni momentálně těžké a možná bude potřebovat někoho, kdo jí s tím pomůže. Zkuste jí navrhnout, aby se neobávala obrátit na odborníka a vyhledat pomoc. Zkušený psychoterapeut jí může být průvodcem při objevování sebe sama, podpořit ji v jejích rozhodnutích.
Pomalu ale jistě
Sebevědomí není něco, co vznikne za týden – je to něco, co může růst pomalu. Zkuste s přítelkyní popřemýšlet, kde by se mohla více seberealizovat, dělat něco, co má pro ni smysl, kde se může pohybovat mezi lidmi, kteří mají stejný zájem a dovedou ocenit její kvality.
Pokud ráda čte, a chtěla by se dozvědět nějaké další informace, jak na to, doporučuji pro inspiraci knihu od Jana Praška – Jak vybudovat a posílit sebedůvěru. Nebo jakoukoliv jinou knihu zabývající se tímto tématem. I to může být pro ni inspirací, pomyslným odrazovým můstkem k rozhodnutí něco změnit
Držím vám palce
Hana Formánková