Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jsem nedobrovolný singl: Jaké vzorce chování ve vztazích opakujete?
Dobrý den. Jsem takový nedobrovolný singl. Chodím v kruhu. Nefunkční vztah, hledání další …
Alexandra Hrouzková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
30. 3. 2012
Dobrý den.
Jsem takový nedobrovolný singl. Chodím v kruhu. Nefunkční vztah, hledání další partnerky, nenalezení pořádné partnerky, blbá nálada a tak dokola. Případně jiná permutace prvků téhle množiny. Nejsem zastáncem takových řečí, že mi to je souzeno. Nebo že je to můj osud. To beru jako výmluvu z druhé strany, jak se vecpat nebo nic s nevyhovujícím stavem nedělat.
Pokud bych použil jejich argumentaci proti nim, tak bych řekl, že to není osudem, ale trestem. Vím, že opakuji asi nějakou chybu. Sám to nedokáži pojmenovat a eliminovat. Takže by bylo vhodné najít odborníka na analýzu. Ale nevím, s kým to rozebrat. Nejsem zastáncem nějakých duchovních směrů. A když slyším něco o některých pavědeckých metodách, které se v horším případě váží na nějaký duchovní směr, náboženství nebo sektu, tak se ve mně vaří krev.
Ke smůle, takovou pomoc nacházím často u přátel a známých. Na koho a kde se obrátit?
Honza

Názor odborníka
Dobrý den, Honzo,
problém s navázáním dlouhodobějšího vztahu mohou „nedobrovolní singls“ opravdu mnohdy chápat spíše jako trest, který si nezaslouží. Neustálá snaha se s novým partnerem sblížit a následná zklamání, když po pár týdnech či měsících vztah zanikne, zcela logicky vede k pocitům beznaděje a k víře, že za vše může snad jen osud.
To však není váš případ, vy svá zklamání v lásce za rány osudu nepovažujete a naopak zcela konstruktivně hledáte způsob, jak se svých potíží s navazováním vztahů zbavit. Ano, je zcela možné, že ve vztazích opakujete určitý vzorec chování, který ve výsledku způsobuje to, že vaše vztahy nemají delšího trvání. Stejně tak je pravděpodobné, že se při navazování vztahů s novými partnery potýkáte se stejnými a opakujícími se pocity, které vás pak vedou k navyklému modelu chování, které, jak jsem již uvedla, může vést k rozchodům.
Máte pravdu, že je velice složité tyto své modely chování a prožívání vyanalyzovat, pojmenovat a eliminovat. Člověk, který se potýká s potížemi, má totiž tendenci vlivem psychických obran některé své charakteristiky nevidět. Je proto na místě vyhledat pomoc odborníka, stejně jako se o to nyní snažíte.
Dle vašeho dotazu jste racionálně a vědecky uvažující jedinec, nebudete mít jistě problém s návštěvou psychologa, případně psychiatra, protože víte, že jen v případě, kdy si necháte odborně pomoci, můžete se svým stavem něco udělat. Z médií můžete mít občas pocit, že někteří psychologové jsou spíše šarlatáni a chápu, že se obáváte, abyste na nějakého takového nenarazil.
Doporučuji vám proto, abyste se při výběru psychologa soustředil na jeho vzdělání, zkušenosti, případně reference. I přesto se vám však může stát, že narazíte na odborníka, který vám nesedne. Nevěšte hlavu, s odborníkem, který vám nesedí, se rozlučte a hledejte dále.
Skutečně pomoci vám může jen člověk, ke kterému budete mít důvěru.