Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jsem vdaná, ale myslím na jiného: Přesměrujte pozornost na manžela.
Dobrý den, jsem 5 let vdaná. S mým mužem si moc dobře sedneme, máme mnoho společného. Je t…
Radka Gottwaldová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
7. 10. 2015
Dobrý den,
jsem 5 let vdaná. S mým mužem si moc dobře sedneme, máme mnoho společného. Je to typ muže, se kterým chci mít rodinu a strávit své stáří. Sice už sex není jako býval, ale chápu to, prostě po čase ta zvířecí touha odpadne.
Jenže jsem poznala muže, který byl od začátku velice sympatický a měl příjemný hlas. Je to cestovatel a navíc je z jiného města. Kamarádsky jsme si telefonovali a můj muž o tom věděl, taky si s ním psal. Byl to náš společný známý.
Minulý měsíc měl cestu okolo, tak za námi přijel na návštěvu a přespal. Zjistila, jsem že naživo je více než jen sympatický. Skvěle jsme si rozuměli a jeho názory mi seděly více, než od kohokoliv jiného. Nebyla to nějaká zvířecí touha ani sexuální pud, ale přistihla jsem sama sebe, že hltám každé jeho slovo.
Pak odjel a já zjišťuju, že jsem od té doby jako tělo bez duše. Hledám něco, co by mi pomohlo se odreagovat, malování, sport, hudbu, vše, co mě vždycky bavilo, ale nic mi nemůže zabránit, abych na něj nemyslela a nezdály se mi o něm sny.
Co to znamená? Nechci se rozejít s mým manželem. Mám v něm příjemnou jistotu a klid a myslím, že by mi vztah s tím mužem asi tohle nenabídl. Ale nemůžu na něj přestat myslet, vždycky čekám, až si zase zavoláme.
Připadám si hrozně, jako bych manžela podváděla. Ten muž je svobodný a nevím, jak to cítí on. Nevím, jestli je dobré, abych mu řekla, jak se cítím, a myslím, že by ničemu nepomohlo, když bych to řekla svému muži, akorát by mu to ublížilo. Byla bych vděčná za radu.
Alena

Názor odborníka
Dobrý den a děkuji za důvěru.
Četla jsem váš dotaz několikrát a pokaždé mě napadlo něco trochu jiného. Napíšu vám tedy mé postřehy, vyberte si z nich, co si myslíte, že by mohlo fungovat právě vám.
Píšete o vztahu s manželem jako o hezkém a harmonickém vztahu, zmiňujete však určité opadnutí touhy a vášně. Ano, je to pochopitelné, ale nemusíte se s tím smířit. Přijde mi, že vašemu vztahu začíná chybět určitý náboj a nemusí se jednat pouze o zmiňovaný sex, možná nějaké nové zážitky, něco, čím by vás překvapil, abyste také hltala každé jeho slovo, možná jiná změna, která by znovu nastartovala vášeň a touhu. Oceňuji, že manželovi nelžete o kamarádovi a setkali jste se všichni tři. Kamarád vám teď nejspíš přijde jako vzrušující a nepoznaný, má odlišný životní příběh, zažil asi spoustu zajímavých věcí, které byste možná také chtěla zažít. Možná by se vyplatilo zapřemýšlet, zda byste je nemohla zažít s manželem.
Přemýšlím také nad dvěma možnostmi, jak ve vztahu s kamarádem pokračovat. Jedna je, že mu přestanete volat a tím opadne iluze blízkosti a vztah se ukončí, bude to asi nějakou dobu trvat, ale časem na něj zapomenete. V tomto případě však vznikne možnost, že náhlým ukončením vztahu v jeho fázi iluzí a poblouznění se možná kamarád znovu objeví v době, kdy budete mít s manželem krizi a protože vztah skončil v době silné přitažlivosti, bude vás lákat jej obnovit.
Druhá možnost je, že se kamarádem začnete vídat více, za přítomnosti manžela, a tím jej poznáte jako obyčejného člověka, jako je každý z nás, se svými starostmi a zlozvyky. Tím pádem se váš vztah stane kamarádským a přitažlivost pomine. Pokud si s ním však budete nadále volat sama, vztah bude pokračovat jako něco zvláštního, jedinečného, co vám pomáhá unikat z nudy všedních dní, což není dobře. Tato druhá možnost však má také jednu nevýhodu, vztah by se mohl vyvinout v lásku. Pokud je však váš vztah s manželem opravdu pevný, nestane se to a okouzlení pomine. Jak se rozhodnout je na vás, sama se znáte nejlépe.
Co se týká toho, jak na kamaráda přestat myslet. Zkuste místo zakazování si myslet na něj věnovat energii přemýšlením nad manželem a nad krásnými věcmi, které jste spolu prožili. Pokud si budete říkat nesmím myslet na „modrého slona“, nejspíš budete tím usilovněji myslet na „modrého slona“. Přesměrováním myšlení na manžela a připomínáním si hezkých zážitků a vděčnosti za jeho podporu a lásku, se touha po kamarádovi oslabí. Je na to dokonce udělán výzkum :)
Ještě bych vás chtěla ubezpečit, že tohle se může stát každém i v pevném vztahu. Důležité je, jak s přitažlivostí k někomu druhému naložíme. To, že na něj občas pomyslíte, nevadí, ale nestavte vzdušné zámky o někom, s kým ve skutečnosti vztah nemáte a příliš jej neznáte. Možná vám tato příhoda může posloužit k tomu, abyste se zamyslela, zda vám nechybí něco ve vztahu s manželem.
Přeji hodně štěstí!
Radka Gottwaldová