Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jsem závislý na marihuaně? Jak je na tom vaše psychické zdraví?
Dobrý den, již více jak deset let kouřím marihuanu. Někdy intenzivněji, třeba i každý den,…
Pavel Nepustil
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
6. 2. 2012
Dobrý den,
již více jak deset let kouřím marihuanu. Někdy intenzivněji, třeba i každý den, jindy zase jen o víkendech. Ale přítomnost této rostliny je v mém životě hodně patrná. Spousta kamarádů v mém okolí jsou také kuřáci, což je pro mě velkým pokušením, kterému neodolávám.
V poslední době si kladu otázku, zda jsem na marihuaně závislý nebo zda mám věc pod kontrolou. Sám si hulení nekupuji, občas něco dostanu a když jej mám doma, kouřím skoro každý den, hlavně po večerech, přes den téměř nikdy.
Nejraději kouřím doma, pomáhá mi to vypnout. Když kouřím venku, ve společnosti, uzavírám se do sebe, jsem nespolečenský. I přesto, že to mám rád, bych chtěl asi přestat, protože se bojím o své zdraví. Podle výše popsaného, jsem podle vás na marihuaně závislý? Myslíte, že je vůbec možné po takové době přestat ze dne na den (nevím, jakým způsobem, nemám na to asi dost silnou vůli) nebo mám raději svou otázku řešit s odborníkem? Co od něj mohu očekávat?
Děkuji za radu.
Štefan

Názor odborníka
Vážený Štefane,
děkuji vám za velmi konkrétní dotaz, ze kterého mám dojem, že jste poměrně odhodlán pokusit se o změnu svého užívání marihuany, i když nevíte zatím možná přesně s jakým cílem a jak. Ale je to výborný začátek a zjišťovat informace je to nejlepší, co můžete v této fázi udělat.
Začnu nejdříve trochu heslovitě několika nápady, které se mi vyrojily při čtení vašeho dopisu:
‑ „Závislost“ je trochu matoucí pojem, obzvlášť u marihuany. Odborníci sami v tom nemají jasno (viz např. http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/78/1310/) a nejsem si jistý, zda je vůbec k něčemu dobré zjistit, zda (podle nějakého odborníka) jsem či nejsem závislý.
‑ Obava o zdraví nicméně může být na místě, i když nebyly zatím zjištěny nikterak drastické zdravotní následky.
‑ Důležitou součástí je však „psychické zdraví“: určitá uzavřenost, kterou popisujete, může například vést k oslabení některých sociálních vazeb, jejichž obnovování je potom běh na dlouhou trať.
‑ Přestat ze dne na den možné je (a nemusíte mít obavy z těžkých fyzických abstinenčních příznaků), ale vyžaduje to určitě určitou připravenost a odhodlání.
‑ Kdybyste se chtěl hlouběji tématem zabývat, nedávno vyšla rozsáhlá kniha Konopí a konopné drogy editovaná Michalem Miovským.
Ptáte se, jak by mohla vypadat návštěva odborníka. Různě. Pokud byste přišel za mnou jako za psychoterapeutem, chtěl bych se nejdříve dozvědět něco o vás, o souvislostech vašeho kouření, nicméně bych nevyzvídal, neptal bych se na věci, které by vám mohly být nepříjemné. Potom bych chtěl začít prozkoumávat různé možnosti, jak přestat a jak si dosaženou změnu udržet. Byl by to tedy rozhovor nebo spíš pravidelné rozhovory, jejichž cílem by byla podpora vašeho rozhodování i vaší vůle.
Dovedu si ale představit, že jiní kolegové postupují jinak, přístupů je mnoho a pokud se pro návštěvu odborníka rozhodnete a nebudete spokojen, zkuste někoho jiného. Můžete vybírat na poli psychoterapeutů a psychologů obecně, dá se čerpat i z nabídky neziskových organizací nabízejících pomoc uživatelům nelegálních drog, kde se často nabízí ambulantní formy psychoterapie určené právě lidem, kteří nelegální drogy užívají.
Pobytová léčba bývá při řešení problémů s marihuanou výjimkou, většina lidí zvládne svoje problémy buď sama nebo s pomocí ambulantní péče – individuální nebo skupinové.
Hodně zdaru!