Poradna
odemčené
Kamarád, nebo partner?
Rádi bychom náš vztah posunuli dál, ale moje tělo se brání fyzickému sblížení.
Alexandra Hrouzková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
11. 1. 2018
Mám kamaráda, s kterým si velmi rozumím. Mám za sebou poměrně náročný rok po zdravotní stránce, kdy mi on byl největší oporou. Je nám spolu dobře a oba bychom rádi náš vztah posunuli dál, ale já mám vůči němu nějaký blok. Netuším, jestli je to tím, že už se známe roky, velmi bych si přála posunout nás dál, ale nedokážu udělat žádný krok k fyzickému sblížení a při každém dalším pokusu je to horší a horší.
S žádným mužem jsem to takhle neměla, na jednu stranu porozumění, podobné založení, vzájemné akceptování svých koníčků, bezpodmínečnou podporu v době nemoci, a na druhou stranu z mé strany naprostou neschopnost se tomu druhému přiblížit po fyzické stránce. Dá se s tím nějak pracovat, nebo to bez chemie prostě nejde? A opravdu je náš vztah bez chemie, když si rozumíme a rádi spolu trávíme čas?
Je z téhle situace nějaká dobrá cesta ven? Nechci mu ubližovat nějakými marnými pokusy o sblížení a taky o něj nechci přijít. Nevídám kolem sebe až tolik mužů, kteří by chtěli být ženě oporou a kterých bych si mohla vážit a představit si s nimi společný život.
Adéla, 45 let

Názor odborníka
Adélo, začnu od konce. Z vaší situace existuje více než jedna dobrá cesta ven, jen nyní není zřejmé, která to bude. Napadá mne několik možných variant:
• Přestanete se snažit vyvíjet tlak na fyzické sblížení s přítelem a začnete se zvědavostí sledovat, co to s vaším vztahem udělá. Možná se k vám začne příjemněji přibližovat přítel? Možná se vám uleví? Možná se fyzické sblížení zdaří právě, až se o ně přestanete snažit?
• Budete nadále vyvíjet úsilí o fyzické sblížení a opět budete zvědavě sledovat, co to s vámi dělá. Možná se vám představa fyzického sblížení přestane úplně líbit a přirozeně zjistíte, že přítel je opravdu jen kamarád? Možná se naopak po několikátém pokusu fyzické sblížení zdaří a začnete spolu být i fyzicky? Nebo naopak – čím více se budete snažit, tím více se přítel bude vzdalovat a získáte tím jasnou zprávu, že po fyzické stránce vztah nenaplníte?
• Začnete se řídit jen pocity ve svém těle. Když se vaše ruka bude chtít přítele dotknout, dovolte jí to. A sledujte své tělo dále. Chce pokračovat v dotýkání? Ať pokračuje. Nebo snad některá část těla začíná vysílat signál, že se chce vzdálit? Tak tu část těla zase klidně vzdalte. A opět sledujte. Tento postup však vyžaduje dát své tělo a jeho potřeby na první místo a řídit se jen jimi. Třeba jen na zkoušku na několik dní či týdnů. Uvidíte, co se stane. Je jisté jen to, že pro vaše tělo je tento postup bezpečný a láskyplný.
Možností existuje samozřejmě více, tak pojďme dále. Píšete, že kolem sebe nevidíte až tolik mužů, kteří by chtěli být ženě oporou. Možná ve vaší situaci hraje roli strach. Třeba se jednoduše bojíte, že když přijdete o tohoto přítele, už nikdy žádného jiného vhodného nepotkáte. To nevím. Ale vím, že pokud člověk jedná pod vlivem strachu, nebývá příliš spokojen a okrádá se tak o jiné příležitosti.
Podobně strach, že příteli ublížíte, není na místě. Lidé druhým lidem nejvíce ubližují neupřímností, předstíráním, a to i když to „myslí dobře“. Přítel bude spokojený jen se ženou, která je po jeho boku také spokojená. A když to nebudete vy, bude to nějaká jiná, kterou mu můžete od srdce přát.
A jestli je mezi vámi chemie? Víte, s chemií je to zvláštní. Někdy je, někdy není, někdy funguje dlouhodobě, někdy v etapách, někdy je nejsilnější na začátku vztahu, jindy v průběhu vztahu sílí. Neodvažuji se říci, jak je to s chemií mezi vámi dvěma. Možná se neobjeví už nikdy, a přesto budete spolu šťastni, možná vás vzplanutí a s ním vytoužené fyzické sblížení teprve čeká.
A dovolím si ještě praktický tip závěrem. Pokud jste si opravdu jistá, že chcete žít po boku stávajícího přítele a že opravdu chcete někde v sobě samé překonat blok z fyzického sblížení, zkuste podstoupit hypnózu. Pokud jde opravdu jen o nějakou nevědomou překážku na vaší straně, můžete si takto vcelku efektivně pomoci.
Alexandra Hrouzková