Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Každá ho chce, já mám být vděčná… Váš partner je narcis. Nezmění se.
Dobry den. Preju vam hezky den. Mam totiz takovy problem ze chodim s chlapem uz 3 roky, my…
Radkin Honzák, Psychiatr
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
25. 7. 2014
Dobry den. Preju vam hezky den.
Mam totiz takovy problem ze chodim s chlapem uz 3 roky, myslim ze on ze taky narcista. Proste mi furt bezduvodne zarli, bez jeho povoleni nemuzu delat nic, uz nemam zadnou kamosku a i kamarady. Jak jsem v praci kazdy pet minut mi vola a kontroluje vsechno, kdyz neberu telefon a zacne vymyslet neco ze ja s nekym chlapem jeho podvadim.
A denne skoro desetkrat slysim ze jaky je hezky kluk a jeste mu musim dekovat furt ze takovy hezky kluk chodise mnou. Hlavni problem je on moc keca u kamarady, ze je moc bohaty, proto jsem s nim, pravdou je on proste liny bez pracak cely tri roky a ja chodim do prace ja zivime se. Nekolik krat jsem s nim rozesla ale furt se vratim k nim. Jak mi dosla trpelivost jsem si rekla ze konecne najde nejakou stabilni prace a koncim s nim, ale to zase nejde.
On si najde prace maximalne tam drzi mesic a prestane. Jeho duvod je on tam prave pracoval moc dobre ale on byl hezci nez sef kazda holka chtela mluvit jenom s nim proto sef je moc nasrany a nejde pracovat dal atd. Rikava ze mi miluje, jenomze kdyz vidi nejekou zenskou on uplny jiny clovek hned zapomene na to ze je se mnou.
Furt se taky nejak stezuje ze on je uplne krasny, nikdo nema hezke oci jaky ma on, ani holky nemaji takove dlouhe rasy jake ma on, nikdo neumi komunikovat s ostatnimy jak on umi, nikdo neumi delat ty veci lepsi jak on a proc nemuze chodit s nejakou topmodelkou.
Kdyz se pohadame, vsichny spiny chazuje na mne, ani nevim jak vypadam, nepodivam se na sebe, nevazim si na neho kdyz kazda holka chce jenom jeho, kazda holka mi zavidi ze mam fesaka ale on se mnou.
Ty veci jenom kousek, kvuli tem problemum uz ani neumim schopne pozdravit s nekym. Podle neho kdyz se usmivam a pozdravim nekoho to znamena ze mam s tym clovekem neco a nebo se mi libi.
Nikdo mi predtim nevazil nebral jak clovek, jak jsem zacala chodit s nim, kazdy mi bere jak clovek chova se se mnou normalne, to je diky nemu ze hvezda playboy. Prave mi to doslo, jak jsme byly obchode tam byla jedna holka kolem jedenact nebo dvanact. On mi vypravil ze ta holka je zamilovana do neho furt ho sleduje, dela vsechno aby s nim potkala.
Muzete mi prosim nejak poradit co mam delat, takovy clovek potom se zmeni? On vzdycky mi slibil ze se zmeni.
D.

Názor odborníka
Milá a vážená,
váš dotaz je sice dost dlouhý, přesto přehledný a srozumitelný. Začnu od konce. Ptáte se, co máte dělat, aby se „ten člověk změnil“. Moje odpověď je jednoznačná: I kdybyste se postavila na ucho, on se nezmění. Takový už zůstane, i kdyby vám stokrát slíbil, že bude jiný.
Popsala jste osobnost Narcise, jako vystřiženou z učebnice. Velký lékařský slovník definuje narcismus jako sebelásku. Narcistická porucha osobnosti se dle něj projevuje přehnanými představami jedince o vlastní důležitosti a privilegovanosti, a to i bez ohledu na skutečné výsledky jednání. Častým projevem je i arogantní chování a nedostatek empatie.
Velký lékařský slovník se však mýlí v tom, že to je sebeláska; pravá sebeláska, dobrý vztah k sobě samému, je pravým opakem narcismu. Narcista si totiž naprosto nevěří a sebe – takového, jaký je – ve skutečnosti vůbec rád nemá, a proto své domněle dobré vlastnosti (které často také nemá ani v náznaku) zveličuje a nafukuje.
Protože nemá rád sám sebe, není schopen mít rád ani nikoho jiného. Druhé má jen na to, aby ho obdivovali a potvrzovali jeho uměle zvětšované sebevědomí. Když nejsou dostatečně horliví, chová se k nim arogantně a nakonec je opouští. Vyhlašuje, jak je dokonalý a přitom je zamindrákovaný až na půdu. Žádná láska druhé osoby ho nepřivede k náhledu a ke změně; tak to chodí jen v pohádkách. Kdyby pro to chtěl udělat, musel by podstoupit dlouhou terapii.
Partnerští poradci tyto osobnosti řadí k těm, kterým je dobré se vyhnout: Násilník, opilec a narkoman, žárlivec, maminčin mazánek a narcista.
Sečteno a podtrženo: Narcis nemá rád ani sebe, ani jiné, není schopen navázat kvalitní vztah a pokud neprojde dlouhodobou terapií, nezmění se. A tak se ptám: chcete ho? Takového, jaký je a bude dál?
Radkin Honzák