Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Kvůli manželově práci uvažuji o rozvodu: Hledejte i jiná řešení.
Dobrý deň, rozmýšľam už dlho o riešení našich problémov v manželstve, ale vzhľadom na pova…
Radka Gottwaldová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
2. 9. 2015
Dobrý deň,
rozmýšľam už dlho o riešení našich problémov v manželstve, ale vzhľadom na povahu manželovej práce (muzikant) mám pocit, že každá zmena je len chvíľková.
Som často s dvoma malými deťmi (1 a 4 roky) sama, keď je aj doma, často potrebuje skôr oddych, čiže moje predstavy aktívnejšieho rodinného a partnerského života musím pracne vybojovať. Dlhodobo som s týmto stavom nespokojná, čo u mňa vyvoláva rôzne nálady. Preto už dlho vŕta v mojej hlave predstava iného partnera, s ktorým by sme žili viac podobný život, čo sa týka napríklad biorytmov, aktivity. S ktorým by som mohla napríklad pri raňajkách cez víkend vymyslieť, kam s deťmi vyrazíme.
Manžel rozchod nechce, on je spokojný. Obviňuje ma zo sebectva, v čom má vlastne pravdu. Viem, že takto môžem kadečo pokaziť, deťom hlavne. Ale niekedy sa vážne obávam, aby som z frustrácie niečo nevyviedla, napríklad nebola neverná, aj keď nikoho konkrétneho nemám.
Mám strach, ale myšlienka na rozchod, kde by som vyplatila muža zo spoločného bývania a deti podporovala k láskyplnému vzťahu k otcovi vo mne stále hlodá a popravde, vylepšuje mi deň, keď som z tej samoty príliš smutná. Akosi si túžim splniť ešte nejaké partnerské a rodinné sny, a pri tomto spôsobe života mám obavu, že si ich nesplním.
Asi som sebecká mrcha. Alebo na druhej strane strachopud. Neviem sa pohnúť z miesta… Poraďte prosím… Poradňu manžel odmieta, ale snaží sa mi vyjsť v ústrety, ale je to vždy dočasné, hlavne kvôli podstate jeho práce :(
Zuzana

Názor odborníka
Dobrý den a děkuji za důvěru.
Po přečtení vašeho dopisu mne napadlo, zda váš manžel v poslední době práci změnil, nebo jste si jej brala s tím, že je muzikant. Předpokládám, že jste věděla, že je muzikant, tedy tuto práci již měl. V tom případě se musím zeptat, co se změnilo u vás. Cítíte se kvůli malým dětem více uzavřena v domácnosti než jste byla předtím, kdy jste mohla trávit večery s dalšími lidmi? Jezdívala jste dříve na koncerty vašeho muže a teď nemůžete?
Nejspíš nepřipadá v úvahu, že by váš muž práci změnil, protože o této možnosti nepíšete. Chápu, že mít za manžela muzikanta není snem každé ženy a že to má jisté nevýhody, které jsou nejspíš patrnější v období, kdy máte malé děti, ale kvůli tomu se rozvádět mi nepřijde jako dostatečný důvod. Pokud je jinak váš manžel hodný, snaží se vám vycházet vstříc jak může a má vás i děti rád, asi bych s rozvodem počkala.
Zkuste zapřemýšlet, jestli byste sama mohla situaci vyřešit dočasně. Píšete o tom, že se cítíte sama a že byste si chtěla plánovat aktivity s dětmi u snídaně či splnit partnerské sny a že se obáváte, že se vám to nepovede. Rozmyslete si, zda je toto období konečné, tedy již se to nezmění ani po tom, co děti odrostou, zda váš manžel bude muzikantem do důchodu (většina mužů v určité fázi života touží po klidnější profesi) a zda si nemůžete svůj život zařídit tak, abyste manželovi nevyčítala jeho vášeň (u většiny muzikantů to asi vášní bude). Pokud se cítíte sama, můžete si najít kamarádky, se kterými byste mohla s dětmi vyrážet na výlety bez manžela? Můžete se stýkat s širší rodinou? Můžete se zapojit do nějaké smysluplné činnosti, která by vás bavila a pomohla vám cítit se naplněně? Komunikujete s manželem jasně o tom, co od něj potřebujete?
Než se rozhodnete manžela opustit, uvědomte si, že i když si najdete partnera jiného, nebude vše ideální, jak si teď představujete. Možná s vámi bude plánovat výlety u snídaně, ale bude mít jiné chyby, které váš manžel nemá.
Pokud manžel nechce jít na terapii, zajděte si na ni sama, abyste zjistila, co můžete udělat vy bez něj. Přinejmenším vám to může pomoci udělat rozhodnutí, kterého nebudete později litovat.
Přeji hodně štěstí!
Radka Gottwaldová