Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Manželka nepřestává mluvit o práci: Víte, jakou potřebu tím vyjadřuje?
Dobrý den. Manželka se ani skoro ve čtyřiceti letech nedokáže při odchodu z práce přepnout…
Mirka Čejková, Kouč, trenér efektivní komunikace
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
10. 2. 2011
Dobrý den.
Manželka se ani skoro ve čtyřiceti letech nedokáže při odchodu z práce přepnout do režimu normální ženy, manželky, matky. Doma pořád rozebírá pracovní problémy a celé rodině tím nesnesitelně leze na nervy.
Vystřídala již více zaměstnání a je to stejné. Na zaměstnavateli nezáleží.
Když ji upozorníme, ať toho nechá, je pak doma jen fyzicky – a myšlenkami stále v práci, tupě zírá do nepřítomna. Pořád jí to v hlavě šrotí, pořád něco řeší.
Poradíte, jak ji naučit, aby vypnula? Chce si koupit nějakou knihu o psychologii, kde se o tom píše. Dáte mi tip na název?
Chce to řešit, ale sama to nezvládá.
Díky moc
Ráček

Názor odborníka
Abych odpověděla vyčerpávajícím způsobem, potřebovala bych vám položit další otázky: třeba co pro vás znamená „režim normální ženy, manželky a matky“.
Možná to cítíte jako vytváření zázemí, byt provoněný napečenými koláči, vyžehlené prádlo srovnané do komínků, pomoc dětem se školou… Otázka je, jestli to vaše žena nedělá vůbec a místo toho „tupě zírá do nepřítomna“, anebo to dělá a k tomu si chce ještě povídat.
To, že někdo doma mluví o práci, je normální. Rodina nejsou jen povinnosti, které mlčky plníme, ale sdílení našich přání, radostí, obav i problémů. A práce, ve které trávíme podstatnou část našeho života, nám otevírá velký prostor pro komunikaci. Horší je, když komunikace úplně chybí: to jakýkoliv vztah dříve nebo později onemocní.
Není mluvení jako mluvení
Píšete, že práce je ústředním tématem bez ohledu na zaměstnavatele a že se pořád rozebírají pracovní problémy. Je to rozebírání spíše stěžování si na to, že je to v práci těžké? Nebo žádost o vaši radu? Argument, proč doma nestíhám? Nebo jen vyšší potřeba komunikace, než máte třeba vy?
Nejdůležitější je pochopit, co ta potřeba mluvit o práci, pro vaši ženu znamená. Může to souviset se sebedůvěrou a vlastní hodnotou, mluvením o práci možná ukazuje, že je někde důležitá. Nebo má v práci problémy a doma hledá jistotu, podporu, porozumění, chce vás mít na své straně.
Jak jsem už však napsala, může to být i obyčejná potřeba popovídat si.  Pro ženy je komunikace důležitější než pro muže a probíhá jinak. Já třeba přijdu domů a začnu prostě „vyprávět“, protože se chci s manželem podělit o to, co se za den přihodilo. A on je ve „startovních blocích“ a hledá v mém vyprávění moment, jak „něco vyřešit“. A kolikrát jsme zaskočeni oba: já tím, proč něco řeší, když mu jen povídám a on tím, proč to povídám, když nechci pomoct.
Jak se pohnout z místa
Na konec uvádíte to nejpodstatnější, že vaše žena to chce řešit, ale sama to nezvládá. To, že chce, je přesně ten moment, proč vám navrhnu řešení v podobě koučování. Prací kouče je pomoci člověku, který chce něco změnit, ale sám se nemůže pohnout z místa.
Během spolupráce s koučem se ukáže, co všechno je skryto za problémem „mluvení o práci“ a „nepřepnutí do normálního režimu“ a vyřeší se určitě mnohem více věcí, než jen to, že si lezete na nervy.
Je to velmi účinné pro lidi, kteří chtějí sami rozhodovat o svém životě a potřebují jen najít způsob, jak něco změnit, najít větší motivaci, podívat se na situaci z jiných úhlů a mít vedle sebe někoho, kdo jim věří a podporuje je.
Doporučuji vám registr profesionálních certifikovaných koučů na www.coachfederation.cz , kde si určitě vyberete.
Využívejte celý web.
Předplatné
Držím palce
Mirka Čejková