Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Mentální anorexie: Pocit štěstí z úbytku váhy dlouho nevydrží.
Dobrý den, každý den se mi zdají noční můry o jídle. Zřejmě to souvisí s mou mentální anor…
Marta Helingerová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
20. 9. 2012
Dobrý den,
každý den se mi zdají noční můry o jídle. Zřejmě to souvisí s mou mentální anorexií. Přes den toho moc nesním. A vždy k ránu se mi zdají noční můry o jídle.
Dnes se mi například zdálo, že jsem snědla čtyři toastové chleby a namazala jsem si je silnou vrstvou másla. Včera se mi zdálo, že jsem zase spořádala celou Nutellu. Vždy se z toho snu probudím a musím se ujišťovat, zda to byl opravdu jen sen.
Z těch snů jsem vylekaná, protože kdyby to byla realita, měla bych strašné výčitky svědomí z toho, že bych přibrala. Můžete mi prosím poradit, jak se těch snů zbavit? Zdají se mi už tři týdny v kuse. Mentální anorexii mám už měsíc.
Vlaďka

Názor odborníka
Milá Vlaďko,
trápení se vlastní nádvahou může odpovídat realitě nebo může mít psychickou příčinu. Při skutečné nadváze je záhodno přebytečná kila shodit – omezením jídla, vyváženou stravou a dostatkem pohybu. Pocit domnělé nadváhy může přerůst v posedlost hubnutím a drastického omezování příjmu potravy. Trvá‑li tento stav delší dobu, hovoříme o mentální anorexii. I když nejsou zcela známy její příčiny, na jejím vzniku se podílí více faktorů, velkou měrou je to naše psychika.
Problémem je, že dívky trpící mentální anorexií si nepřipadají nikdy dost štíhlé, i když jejich váha je natolik nízká, že je ohroženo jejich zdraví. O mentální anorexii bylo napsáno hodně knih, informace lze nalézt na internetu. Vy sama jistě o ní leccos víte. Je‑li vaše váha pod hodnotou 17,5 BMI (Body mass index – jeho výsledek získáme, když naši váhu vydělíme výškou v metrech na druhou. Normální váha se pohybuje v intervalu 20 – 25.), splňujete objektivní kritéria pro toto onemocnění. Pokud má váš index vyšší hodnotu, tím lépe. Zmobilizujte své síly. Jídlo není váš nepřítel. Pokud nezměníte své postoje k sobě a budete pokračoval v drastickém omezování jídla a dojde k výraznému poklesu vaší váhy, hrozí vám vážné zdravotní následky, problémy psychického rázu i se vztahy ve vašem okolí.
Udělala jste první krok, svěřila jste se svými sny. Nepříjemné výčitky svědomí máte nyní plně spojené pouze s jídlem. Objevily se u vás už dřív situace, kdy jste si něco vyčítala? Nebo vám bylo v rodině něco vyčítáno? Možná, že ve vaší rodině se vám nedostává dostatečného ocenění a podpory. Jste ve věku, kdy je člověk velmi citlivý na poznámky z okolí, obavy z hodnocení ze strany druhých, neprospívá ani srovnávání svojí postavy s postavami modelek z módních časopisů nebo reklam.
Problém není ve vás ani ve vaší váze. Zaměřením se pouze na svůj vzhled a snahou o co nejnižší váhu se ocitnete v bludném kruhu. Pocit štěstí nad váhovým úbytkem bude jen přechodný, dlouho vám nevydrží a pokud se u vás nic nezmění, nebudete chtít svoji situace řešit sama, nebudete hledat pomoc ve vašem okolí, budete pokračovat s omezováním jídla dál, abyste se cítila lépe s dalšími shozenými kily.
Je to projev nelásky k sobě, kdy vůle, vytrvalost a ctižádost se zaměřují na jediný cíl, snížení váhy. Pomoci by mohla psychoterapie s odhalováním, co se skrývá za vašim přesvědčením, že pokud budete štíhlá, bude vše v pořádku, že jediný problém je ve vaší váze. Nebude to jednoduché, ale výsledek za to stojí. Zdravý náhled na sebe sama, osvobození se od vnitřních negativních postojů. Budete lépe naslouchat sama sobě, otevřou se před vámi další možnosti a cíle, kterých můžete dosáhnout, činnosti, kterým se budete věnovat.
Doporučuji i využít Linku bezpečí pro děti a mládež (bezplatné číslo 116111), kam můžete anonymně zavolat a o svých problémech si popovídat. Dostanete tam i kontakty na odborníky, na které se můžete obrátit.
Přeji vám mnoho zdaru.
Marta Helingerová