Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Musím se s ní rozejít – je ale vážně nemocná.
Mám přítelkyni, se kterou jsem rok, ale už půl roku cítím, že to není to pravé. Necítím k ní ž…
Jana Brzkovská, Psycholožka, psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
4. 10. 2010
Mám přítelkyni, se kterou jsem rok, ale už půl roku cítím, že to není to pravé. Necítím k ní žádnou přitažlivost: Jde jen o to, že jsme jak nejlepší přátelé a mám ji strašně rád, ale sexuálně mě vlastně nikdy nevzrušovala. Bohužel, před pár měsíci začala trpět vážnou nemocí a já nevím, co mám dělat. Vím, že se s ní musím rozejít, ale nechci jí ublížit a nechat ji v tom všem samotnou. Co mám dělat?
Jan

Názor odborníka
Dobrý den,
děkuji vám za důvěru i za odvahu, se kterou se se svým trápením svěřujete.
Vůbec vám tohle rozhodování nezávidím, je to opravdu těžké. Rozhodujete se, zda se rozejít s přítelkyní, ke které necítíte přitažlivost, ale je těžké odejít, když přítelkyně trpí vážnou nemocí. Máte ji rád a nechcete jí ublížit.
Píšete, že pocit, že to není to pravé, trvá už půl roku a nemoc se objevila před pár měsíci… Zajímalo by mne, jestli tedy bylo období, kdy už jste tušil, že chcete odejít a partnerka ještě nebyla nemocná? Nebo přišlo obojí současně?
Taky píšete, že jste sexuální přitažlivost necítil asi nikdy. Napadá mne, jaké to bylo ten první půlrok – co bylo jinak, že jste nepřemýšlel o odchodu?
Nevím, jestli vám tyhle otázky pomohou, ale myslím, že je důležité rozumět svým motivům (i když nemusí být vždy úplně lichotivé a ohleduplné) předtím, než se rozhodnete.
Jaké je vlastně to rozhodování?  Když se ptáte, co máte dělat, znamená to, že je ještě možnost, že neodejdete?  Nebo už jste se rozhodl a jen přemýšlíte o tom, jak to udělat ohleduplně?
Podle vašich slov (vím, že se s ní musím rozejít) bych spíš usuzovala na druhou možnost.
Bohužel myslím, že bez ublížení to nejde. A ve vašem případě to možná nepůjde ani bez toho, abyste vypadal jako, promiňte mi ten výraz, „hajzl“. Po rozchodu asi ani nebudete ten, od kterého by partnerka chtěla pomoc.
Taky si ale myslím, že bolest nebo smutek patří skoro ke každému rozchodu a když chce člověk být ke druhému čestný, musí umět přijmout i slzy a výčitky.
Pokud se tedy rozhodnete vztah ukončit, doporučuji vám nechodit kolem horké kaše, být upřímný a připravit se na výčitky (svého svědomí, partnerčiny, okolí). Dát partnerce prostor k vyjádření svých pocitů a nést i ty, které možná budou namířené proti vám je něco, co jí může pomoci rozchod zvládnout – i když vám za to asi nepoděkuje.
Využívejte celý web.
Předplatné
A ještě jedno doporučení: pokud se  k odchodu rozhodnete, neberte své rozhodnutí zpět, i když soucit a lítost mohou být silné.
Přeji hodně sil, ať už se rozhodnete jakkoli!
Mgr. Jana Brzkovská