Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Navázat vztah? Problém.
Když moji přátele rozebírají problémy se vztahy, jak to či ono, vlastně k tomu nemám co říct. …
Alena Černá
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
26. 11. 2010
Když moji přátele rozebírají problémy se vztahy, jak to či ono, vlastně k tomu nemám co říct. Protože když už jsem byl blízko vztahu, tak mě dotyčná tahala za nos. Anebo když už mi podařilo navázat vztah, tak mi slečna připomínala svýma vlastnostma vlastní matku a u vztahu jsem nevydržel. Co s tím?
Chuan

Názor odborníka
Vážený Chuane,
děkuji vám za důvěru, s níž se na nás obracíte. Z vašeho dotazu je patrné, že vám situace ohledně vztahů ve vašem životě není lhostejná. Píšete, že se nemůžete zapojit do debaty o vztazích, které vedou vaši přátelé, protože vaše vlastní dopadají jinak, než byste si nejspíš přál – buď se ani nepodaří vztah navázat, nebo jste v něm nespokojený a cítíte potřebu jej ukončit. Jako důvody uvádíte dvojí scénář: buď vás dívka nějakým způsobem klame, nebo vám připomene vlastní matku.
Chápu, že pro vás může být situace, kdy vaši vrstevníci prožívají a probírají své vztahy nepříjemná – že se třeba cítíte „mimo dění“ a zároveň vám to připomíná prozatímní neúspěch vašich vztahů.
Dvě cesty tamtéž
Napadá mě, jakou může mít asi spojitost to dvojí východisko, pokud tedy nějakou má – stojíte o vztah, ale dotyčná vás nějak klame a vlastně odmítá, takže ke sblížení nemůže dojít, anebo k té blízkosti dojde a vy vycouváte, protože vnímáte svůj protějšek jako povahově podobný své matce.
Nevím samozřejmě, kolik takových pokusů o vztah, popřípadě vztahů máte za sebou, ale možná by stálo za to se zamyslet, jestli třeba dívky, které vás, jak říkáte „vodí za nos“ nemají třeba něco společného, a jestli i váš přístup k nim ve snaze navázat vztah není v nějakém smyslu podobný (a je zřejmé, že ne moc užitečný).
Stejně tak s dívkami, které se stanou vaší přítelkyní a u kterých rozeznáváte rysy své mámy, které vám zjevně nejsou příjemné. Mají něco společného (krom těchto rysů, které vidíte)? A opakuje se v něčem vaše chování k nim?
Vzorce
Asi tušíte, kam tím mířím: i když je navazování vztahů do jisté míry dílem náhody, mnohem víc jej ovlivníme my svým přístupem, chováním, které si někdy může být při každém dalším pokusu podobné – a nevede, kam bychom si přáli.
A přemýšlím, jak je pro mě těžké vám poradit, protože vůbec nevím, jaký vztah si vlastně přejete a co pro vás teď slovo „vztah“ vlastně znamená. Třeba jak moc úzký, nebo naopak volnější vztah chcete; jaká by měla být dívka, se kterou chcete být (nemyslím nějaká přesná kritéria, spíš jen jakou dívku byste mohl mít rád).
A také proč vám vadí rysy (a které to jsou), které jsou podobné těm, jenž má vaše matka – jaký vztah máte s ní? A jsou ty rysy, o kterých mluvíte, jednoznačně negativní? Má je z vašeho pohledu hodně dívek, nebo jen některé? Proč je u své dívky vidíte až ve chvíli, kdy se dostanete blíž – tedy máte vztah?
Zjistit, co si přeju
Myslím si, že to, že se vám zatím nepodařilo navázat vztah, jaký byste se přál (a s kým byste si přál) je cestou právě k takovému vztahu. Také proto, že se teď můžete v něčem posunout a něco nového se dozvědět – vždyť právě neúspěchy ve vztazích se učíme nejen to, co bychom mohli na svém dosavadním chování změnit, ale také vyvstávají důležité otázky – jací jsme a koho že to vlastně hledáme (a komu bychom se raději vyhnuli). Kotrmelce na cestě za dobrým vztahem tak bývají spíše užitečné.
A když máte pocit, že nemáte k hovorům přátel na tohle téma co říct – nevadí. Možná stačí jen poslouchat a popřemýšlet, jak byste to chtěl mít vy.
Věřím, že všechny otazníky, které před sebou a hlavně v sobě máte, zdárně vyřešíte – a naleznete pro sebe takový vztah, ve kterém budete spokojený.
Využívejte celý web.
Předplatné
Držím palce.
Mgr. Alena Černá