Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nedokážu najít svoji přirozenost: Kdy se cítíte být sama sebou?
Dobrý den, prosím o radu se situací, kterou se snažím řešit, ale mé kroky mi přinášejí spí…
Karla Steinerová, Psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
26. 8. 2015
Dobrý den,
prosím o radu se situací, kterou se snažím řešit, ale mé kroky mi přinášejí spíše více škody než užitku. Hlavní problém je, že ani po překročení třicítky stále nemohu najít svoji „přirozenost“. Asi nejlépe bych to popsala tak, že nevím, co je mi vlastní, a to v mnoha oblastech…
Uvedu několik příkladů – kariéra versus mít dítě, zda jsem introvert nebo extrovert, týmový hráč nebo individualista, zodpovědný nebo spíše bohémský člověk, šťastně věrná nebo nevěrná, chtěla bych žít na venkově nebo ve městě, perfekcionista x lajdák. Některé věci se týkají i vzhledu – zda jsem sportovní nebo spíše elegantní typ, jestli je mi přirozených mých pět, šest kg navíc, nebo se mám snažit o zhubnutí, a tak dále… Je toho celkem mnoho.
Donedávna jsem to sváděla na rozporuplnou povahu všech žen, které se narodily ve znamení Blíženců, ale cítím, že jen na to se vymlouvat nejde. Často totiž přebíhám k různým extrémům a pak se v sobě sama nevyznám ani já, ani mé okolí. Kořeny některých problémů vidím v dětství, doma se o různých věcech nekomunikovalo, a také v nepříliš vysokém sebevědomí, na kterém pracuji. Co ale s tím dále? Děkuji za každý názor i radu.
Rozporuplná

Názor odborníka
Milá Rozporuplná,
píšete, že nemůžete najít svoji “přirozenost” a nevíte, co je vám vlastní. Jestli jste introvert nebo extrovert, týmový hráč nebo individualista, zodpovědná či bohémská…
Z mého pohledu je přirozené, živé a lidské se někdy cítit jako extrovert a jindy jako introvert, mít v sobě zodpovědnost, ale i bohémského ducha, být týmovým hráčem, ale i individualistou.
Možná vám někdy šíře vaší osobnosti přináší potíže, a tam, kde byste podle vás měla být “nějaká”, projevujete opačný pól. Možná něco chvíli chcete, ale pak to zpochybníte a chcete něco jiného. Možná kolem sebe máte lidi, kteří mají víc “jasno”, nebo tak alespoň vypadají.
Můžete se zeptat blízkých lidí, co si o vás myslí a jak vás vnímají. Jestli vidí vaši rozporuplnost a jaký v nich vyvoláváte pocit. Možná vám poskytnou zajímavé pohledy na vás.
Přemýšlím, co je to vlastně ta přirozenost a asi nejlépe to podle mne vystihuje metafora – cítit se ve své vlastní kůži dobře. To vám může být vodítkem k vaší přirozenosti a k orientaci, co v životě chcete a co ne. Kdy se cítíte “ve své kůži”? Kdy se cítíte sama sebou? Kdy je vám dobře a jste se sebou spokojená? Co vás nabíjí a co naopak vysává? Takové a podobné otázky vás moho vést a zjednodušit vám život. Pomohou vám se zastavit, naladit na sebe, rozlišit podstatné od nepodstatného a najít směr.
Když vám bude dobře, tak se nebudete muset zabývat tím, jestli jste taková nebo onaká, protože se budete cítit dobře sama se sebou, s vlastní přirozeností.
Přílišné přemýšlení o sobě je pouze hra mysli, která se snaží vše zaškatulkovat, dát věcem nálepky a řád. Ale i kdyby se vám do takové škatulky podařilo vměstnat, mysl vám za chvíli najde další protichůdnosti a rozpory a její hra bude pokračovat dál.
Když odpovídám na váš dotaz, stále mi na mysl přichází slovo ukotvení. K vnitřnímu ukotvení a pochopení sebe sama vám mohou pomoci relaxační nebo meditační techniky, které vedou k vnitřnímu zklidnění a můžete při nich získat nadhled a podívat se na sebe s odstupem. Meditace člověka přivádí do vlastního středu, do vnitřního klidu, ve kterém se spousta věcí vyjeví jako malicherných a nepodstatných.
Píšete i o rozporuplnosti v tom, že nevíte, co vlastně chcete. Jestli mít dítě nebo dělat kariéru, žít ve městě nebo na venkově… Možná se nemusíte rozhodovat teď. Všechno má své výhody a nevýhody. Můžete si to napsat, ukotvit to na papír. Každou z možností si rozebrat a napsat vše, co vás k ní napadne. Když si to pak budete číst, tak vám možná vyplyne, kterou z nich chcete v současné době upřednostnit.
Využívejte celý web.
Předplatné
Další možností je obrátit se na kouče nebo terapeuta, který vám pomůže se v sobě zorientovat.
Milá Rozporuplná, přeji vám do života jen to nejlepší.
Karla Steinerová