Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nedorozumění seniorů s vlastními dětmi. Jak je to obvyklé?
Ačkoliv to děti se svými rodiči myslí dobře a mají je rády, ačkoliv rodiče milují své děti a j…
Tomáš Rektor
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
8. 7. 2010
Ačkoliv to děti se svými rodiči myslí dobře a mají je rády, ačkoliv rodiče milují své děti a jsou ochotni kdykoli pomoci a udělat cokoli, přesto obě strany prožívají občas smutná období, kdy si absolutně nerozumí a v podstatě jsou téměř nepřátelé. Je to bolestivé a nevím, jestli víc pro děti nebo pro jejich rodiče. Protože jsem rodič – senior, myslím si, že to bolí především nás, staré rodiče. Nevím, jestli je víc těch rodin, kde k tomu nedochází, anebo těch druhých. Ale protože my staří se potřebujeme v těchto situacích svěřit, samotnou mne překvapuje, kolika mých známých se to týká. Jak tomu předejít? Jak z toho ven, když už ta svízel nastane?
Zdenka

Názor odborníka
Je to moc hezká otázka, Zdenko. Zvláště pro internetové médium, kde je většina čtenářů mladá a zná tento příběh spíše z té „dětské“ roviny. Věřte, že toto období je velmi obtížné pro obě strany. Nemá smysl uvažovat, pro kterou víc. V období, kdy se rodiče cítí opouštěni a nepochopeni dětmi, zpravidla děti cítí něco velmi podobného. Zklamání, ztrátu iluzí o neomylném rodiči a pocit nepochopení. Zdánlivě paradoxně přitom obě strany touží po tomtéž a nemohou se setkat.
Přesto je tento rozkol velmi důležitý pro obě strany. Důležitou součástí dospívání je období separace, kdy se z dětí stávají dospělé, samostatné bytosti. K tomuto období nezbytně patří vzdor a nepochopení. Bolestivé trhání emočních vazeb, jež může vyústit v dospělý kvalitní vztah s rodiči a zároveň plnou emoční angažovanost v nové rodině.
Podobně obtížné je toto období pro rodiče, jejichž úkolem je začít akceptovat své děti jako dospělé, nezávislé. Pokud je vaše dítě v této fázi, může vás uklidnit fakt, že je zdravé. Děti, které touto fází neprochází, tak činí zpravidla proto, že si nemohou zdravou separaci dovolit.
Umožnění zdravé separace je jeden z nějvětších darů, jaký můžete svému dítěti dát. A bezbolestně to bohužel nejde. Poradit mohu jen trpělivost, snahu budovat si svět méně závislý na dětěch. Je to o osamostatňování obou stran – a především otevřenosti a vstřícnosti. Kdyby to bolelo příliš, vždy je možné kontaktovat odborníka.