Poradna
odemčené
Nemoc v rodině
Člověka obvykle bolí, když cítí, že ostatní po něm chtějí něco jiného, než je sám schopen dát.
Alexandra Hrouzková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
19. 9. 2016
Manžel je vážně nemocný, pravděpodobně bez vyhlídek na uzdravení, ale tento stav je chronický a bude trvat dlouho. Jak žít dlouhodobě s nemocí, která nás zásadně omezuje? Jeho, ale i rodinu (máme ještě nezaopatřené děti, nejmladší 16 let).
Důsledky manželovy nemoci zásadně změnily jeho život – nemůže dělat spoustu věcí, ale také chybí vůle bojovat a hlavně přijmout vše tak, jak je, a najít si, z čeho se radovat (jinak se z toho všichni „zblázníme“).
Zajímaly by mě nějaké informace o psychice nemocných a i jejich blízkých. Jak se má chovat partner nemocného, jak nejbližší rodina… určitě nečekám nějaké zaručené návody, spíš náměty k přemýšlení a možná nějaké rady, kterých se chytit, aby člověk vybalancoval mezi propadnutím se do beznaděje nebo naopak do bezcitnosti. Jak takový život prožívat jako hodnotný?
Jana, 51 let

Názor odborníka
Jano,
nabízím představu o štěstí a neštěstí. Štěstí a neštěstí se potulují nejen po horách, ale občas chodí i po lidech. A přestože mnohé v našich životech si můžeme velmi spolehlivě ovlivňovat a řídit sami, některé věci do našich životů přicházejí, aniž by je kdokoli přivolal.
Tyto věci prostě přijdou. Může jít o nepředvídaný teroristický útok v dosud poklidném regionu, může jít o závažné onemocnění u zdravě žijícího člověka.
Vlastností člověka je, že se snaží hledat příčiny, viníky a nalézat racionální vysvětlení. V případě vážné nemoci pátráme, co jsme zanedbali, co jsme v životě dělali špatně, zda jsou na vině geny, špatná lékařská péče, či třeba nedostatečná pokora před bohem. Ptáme se, co bude dál. Jednoduše zjišťujeme, proč se to stalo zrovna nám.
Člověka obvykle bolí, když cítí, že ostatní po něm chtějí něco jiného, než je sám schopen dát.
Když je více otázek než odpovědí, může člověka přepadat beznaděj střídavě s touhou zmrazit své city, aby nemohly už nikdy více roztát. Namísto beznaděje a bezcitnosti však nabízím smutek a naštvání. Plakejte. Nadávejte. Pusťte to ven. Všechno je povoleno.
A více než svému muži věnujte pozornost sama sobě. Hledejte zdroje síly a naděje. Abyste mohla nejen přežít bolestné časy. Abyste nezanevřela na budoucnost. Abyste zde byla pro své děti.
Váš muž prožívá své vnitřní boje. Na ty potřebuje prostor. Člověka obvykle bolí, když cítí, že ostatní po něm chtějí něco jiného, než je sám schopen dát. Schválně nejsem konkrétní.
Život je hodnotný, i když do něj vstoupí utrpení. Někdy o to více. Kromě utrpení lze však růst přes lásku a potěšení. I když je někdy těžké začít znovu hledat potěšení a lásku hluboce procítit.
Využívejte celý web.
Předplatné
Jistě, je potřeba učinit určité praktické kroky, aby život vaší rodiny mohl pokračovat dále, za nových okolností. Je však potřeba činit i krůčky uvnitř prožívání, které Vám pomohou nebát se budoucnosti.
Pokud nemáte chuť mluvit s terapeutem, zkuste hypnózu. Pomůže Vám si v tichosti odžít důležité emoce a také najít zdroje síly zatím ukryté ve Vašem nevědomí.