Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nevěrný manžel: Ten, kdo lže, ještě nemusí být lhář.
Dobrý den. S manželem jsme spolu čtrnáct let a máme dvě větší děti. Před půl rokem jsem zj…
Tomáš Rektor
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
16. 2. 2011
Dobrý den.
S manželem jsme spolu čtrnáct let a máme dvě větší děti. Před půl rokem jsem zjistila, že je mi manžel nevěrný – nejmíň tak rok a půl.
Asi rok jsme spolu nespali: po tom, co mi řekl, že se mnou končí. Nechala jsem ho a neotravovala jsem dotazy.
Bydleli jsme tak nějak vedle sebe. Něco jsem tušila, ale nechtěla jsem nic vědět. Když jsem na něj potom udeřila, že to vím, řekl, že je to jen úlet a že s ní skončí. Jenže neskončil.
Našla jsem mobil a SMS, které si vyměňovali. A řekla jsem mu, ať si vybere, jestli zůstane s námi nebo s ní. Vybral si nás. Tak jsme se domluvili, jak to bude dál: Slíbil, že to skončí úplně a že budeme žít spolu. A já, že se přes to nějak přenesu.
Po měsíci jsem však v jeho mobilu opět našla nové SMS. Do očí mi přitom říkal, že s ní už nic nemá. Lhát umí dobře. Řekla jsem mu, ať se sebere a jde – jenže nechtěl. Prosil, že zůstane s námi a že už nebude pokračovat.
Nechtěla jsem, ale nechala jsem ho tady. A teď nevím, na čem jsem. Nevím, jestli mu mám věřit. Nevím, jestli se s ní setkává, nebo si s ní píše. Když se ho zeptám, tak je naštvaný.
Tak prosím o radu, co mám dělat? Mám to nechat tak a čekat, co bude dál?
Kytka

Názor odborníka
Milá čtenářko,
vztah dvou lidí je jejich vzájemnou dohodou, často nevyřčenou. A nevěra je závažné narušení této dohody. Její řešení je často obtížné – vzhledem k hloubce problému, protichůdným pocitům, konfliktu mezi rozumem a city.
Rozum slabší než city
V dlouholetém manželství přichází nevěra málokdy z čistého nebe. Častoje vyvrcholením delší dobu trvající plíživé krize. Dotyčný začne v paralelním vztahu hledat něco, co v tom primárním postrádá. Dlouhodobou nevěru si lze jen těžko představit bez citů – a vůči citům je člověk často bezmocný.
Svým způsobem tedy vašeho manžela chápu. V paralelním vztahu našel něco podstatného – jinak by to netrvalo tak dlouho. Teď sice moc dobře ví, že by chtěl zůstat s vámi, ale není schopen se druhého vztahu vzdát. Ostatně, málokdo z nás se někdy nezamiloval do někoho nepravého a nezažil, jak těžko se ukončuje vztah, o kterém víme, že není správný…
Předchozí text prosím neberte jako omluvu nevěry. Spíše je to snaha o hlubší pochopení problému a tím i o nalezení možných řešení: Váš manžel tvrdí, že s vámi chce být, ale přitom se podle toho nechová. Nemusí to být tím, že vám lže, možná prostě zápasí se svými city a není teď radikálního řešení schopen. Co s tím uděláte, je na vás.
Tisíc cest
Můžete odejít. Můžete mu umožnit návrat, pokud situaci vyřeší. Můžete čekat – nějakou dobu. To vše záleží mimo jiné na vaší přirozenosti a na tom, čeho jste i vy schopna.
A abych z toho zkusil dát dohromady nějaké obecnější řešení: Zkuste popřemýšlet o tom, co je ve vztahu špatně, co by se mělo zlepšit. Pokud si o tom s manželem budete moci promluvit, tím lépe. V klidu, bez výčitek. Jinak se to zvrhne: manžel se bude bránit a možná slibovat, ale nikam nedospějete. Pokud takováto promluva nebude možná, nevadí, zkuste se zamyslet nad tím, jak se ve vztahu cítíte vy sama.
Nespokojenost bývá často vzájemná. Možná vás oba trápí více méně totéž. Opět – proberte to, pokud možno, racionálně. V první chvíli vás možná napadne, jak je to nespravedlivé. Taky nejste spokojená, ale vydržela jste. To máte pravdu, ale v řešení situace vám to příliš nepomůže. A stejně tak je dobré nesklouznout k sebeobviňování – kdybych se o manžela lépe starala, nebyl by odešel…
Prostě se snažte popřemýšlet, jak to pro vás oba udělat přijatelnějším. Samozřejmě je možné i to, že nic změnit nemůžete. Třeba jen hledal „mladé maso“. Ale to zpravidla tak dlouho nevydrží.
Co chcete? A čeho jste schopna?
Dalším doporučením je popřemýšlet, co jste ochotna a schopna tolerovata jak dlouho. A uvažovat o možných trestech za porušení domluvy. Tresty přitom musejí být reálné – musíte je plnit, jinak hrozba ztratí na síle.
Když to shrneme: „Mám Tě ráda, chci se Tebou být. Vím, že jsme měli problémy ve vztahu, taky nejsem spokojená. Pokud se mnou chceš vážně zůstat, zkusme udělat vše pro to, aby ten vztah byl lepší. Například: (…) Pro mě je ale podstatné, abych Ti mohla zase věřit. Chápu, že přerušit kontakt s ní je pro Tebe těžké, ale bez toho se nepohneme. Dohodněme se na termínu, do kdy to uděláš (a nebo, uděláš to hned, proč to odkládat..). Mám Tvé slovo, že pak už se neuvidíte, neuslyšíte… Pokud to porušíš, bez jakékoli odmluvy se ihned odstěhuješ.“
Je to těžké, ale pokud se to podaří, může být vaše manželství silnějšínež dříve. Pokud budete chtít, zajděte si na pár sezení párové terapie, v těchto situacích je to velmi vhodné.