Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Ničí mě vstávání do práce
O dovolené vyskočím z postele po pár hodinách spánku, čilý a svěží. Proč mám tedy problém vstát do práce?
Radkin Honzák
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
8. 6. 2016
Dobrý den, mám problém se vstáváním do práce. Chápu, že to dělá problém asi většině, ale myslím si, že u mě je to o něčem hlubším.
Tak tedy: když mám ráno vstát, prostě nemohu, jako bych své tělo a mysl neovládal. Pouze vnímám okolí, ale bez ovládání čehokoli. Někdy mě ani budík neprobudí (mám nařízeno několik budíků na dvou budících zařízeních), a to přitom probudí ostatní v domě o patro výše… Spím velice „rozházeně“, někdy 5 hodin, někdy 9, průměr asi sedm a půl hodiny.
Pracuji jako zedník (OSVČ), takže většinou mohu do práce jít kdykoliv. Pracuji jistě více, než je zdrávo (průměrně tak 65 hodin týdně). Dělám vše pro to, abych mohl rozjet firmu, ale to už je na jiný příběh… Moje vstávání většinou skončí tak, že se dostanu do práce v deset a radši to doháním po večerech (což mě dost štve).
Když jsme v létě s přáteli na turistickém výletě, nachodíme několik (desítek) km (většinou i s krosnou), stačí mi třeba i čtyři hodiny spánku a vzbudím se úplně v pohodě, někdy i bez budíku. A vstanu bez problému, i když vím, že na ostatní budu velice dlouho čekat (a myslím si, že na těchto výletech jsem unavený mnohem více než z práce).
Tak nemohu do práce vstát proto, že k ní cítím opravdu veliký odpor, jaký si třeba vědomě ani nepřipouštím, nebo jsem prostě jenom línej? A jak to vyřešit? Děkuji za jakoukoli radu.
Lukáš, 22 let

Názor odborníka
Milý Lukáši,
máte to těžké! Kombinace typické SOVY (co se týká spánku) a WORKHOLIKA (co se týká práce) nenabízí a neposkytuje žádný jiný životní režim než ten, co popisujete. Celkem byste zapadl do průměru v nějaké zemi s normálními pracovními zvyklostmi = nejdřív od devíti, ale u nás, pohrobků Franze Josefa, který strašil už v půl páté ráno, to opravdu máte těžké.
Podíváte‑li se na řízení spánku, jsou tu dva mechanismy: cirkadiánní podle Slunce a homeostatický, nastavený k usínání podle toho, kdy jste se probudil (čili: vstanete‑li v devět, nebude se Vám chtít spát s ostatními, ale mnohem později). Kdybyste si o tom chtěl přečíst víc a podrobně, zde.
Na našem konání se podepisuje nejen biologie, ale také vlivy sociální, a jak říká staré přísloví: kdo chce s vlky býti, musí s nimi výti. Vy se docela ochotně o prázdninách přizpůsobíte jejich rytmu (tedy rytmu kamarádů vlků), protože s nimi jedete nejen noc, ale také den. Zatímco jste‑li sám, je těch motivačních sil méně.
Tím neříkám, že Vás práce nebaví, říkám jen to, že společnost přátel Vás baví víc. Snad kdyby Vás na pracovišti čekala princezna Zlatovláska se všemi odměnami, které princezny rytířům nabízejí (kafe, vlastnoručně upečené buchty, zpěv koloraturních árií a tak dále – až kam si umíte představit) a rvala by se o Vás se Sněhurkou, která jak známo byla nejkrásnější na světě, stál byste už v šest vyrovnán s olovnicí. Otázka je, chcete‑li s tím něco dělat?
Možnosti pomoci
Kdybyste se chtěl svěřit profesionálům, znamenalo by to nechat se poslat do spánkové laboratoře s diagnózou „prodloužené spánkové fáze“, která už překračuje fyziologické parametry. Tam byste strávil jednu příjemnou noc a druhý den by Vám řekli, jak se chovat dál, abyste… a teď jde o to, co chcete – jestli by Vám stačila hodina, nebo byste chtěl posun hned o dvě. Spánkové laboratoře bývají při větších neurologických odděleních a klinikách, zájem o vyšetření je značný a čekací doby dlouhé.
Nebo to můžete vzít do ruky sám a své řídící centrum popohnat k časnějšímu vstávání tím, že jednak v tu dobu, kdy vstáváte, a potom ještě za dvě hodiny si dopřejete čtvrthodinové osvícení bílým světlem. To získáte u někoho, kdo provozuje fototerapii, nebo si tu lampu můžete pořídit (stojí kolem pěti tisíc korun, ale v Německu prý seženete žárovky emitující bílé světlo v ceně kolem pěti stovek).
Farmakologická podpora spočívá v pojedení 3 mg melatoninu v době, kdy chodíte spát. Melatonin je „hormon tmy“, vylučuje ho šišinka a tohle zboží dostanete všude v Evropě – kromě ČR – na letištích jako potravní doplněk na srovnání problémů při přeletu více časových pásem. U nás je to lék na recept a je třikrát dražší než ten dovezený.
Držím Vám palce a dejte vědět, co jste zvolil a jak to funguje. Protože pak je tu další možnost: vykašlat se na to a nenápadně donutit zbytek obyvatelstva, aby se k Vám přidal. Já bych s Vámi šel hned, zejména na jaře, když posunou hodiny.
Radkin Honzák