Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Přítel si píše s bývalými: Šmírování svědčí o nedůvěře ve vztah.
Dobrý den, s přítelem jsem už dva roky. Posledních šest měsíců spolu žijeme. Před tím jsme…
Alexandra Hrouzková, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
19. 7. 2012
Dobrý den,
s přítelem jsem už dva roky. Posledních šest měsíců spolu žijeme. Před tím jsme měli jeden problém – přítel neustále psal svým bývalým. A já to vím proto, že jsem mu začala kontrolovat mobil. Přiznala jsem se k tomu a on toho nechal až po roce. Od prosince jsme zasnoubení. Říká, že to chtěl nějak uzavřít, to zlé co mezi námi bylo, a dokázat mi, že to se mnou myslí opravdu vážně.
Poslední půlrok bylo všechno v pořádku. Teď jsem ale zjistila, že si s tou samou bývalou zase už asi týden píše. Tají to přede mnou, píše si s ní, jen když je v práci nebo na rybách. Chtěl se s ní i sejít. Píše jí na dobrou noc, každý den se ptá, jak se má. Když jsem se ho na to zeptala, do očí mi tvrdil, že to nedělá. A že ho štve, jak ho neustále podezřívám. Že miluje mě a chce se mnou žít.
Vím, co dělám špatně. Okrádám ho o soukromí. Snažím se s tím něco dělat, ale jak se mám proti tomu, co dělá, bránit? Náš vztah už je tak daleko, že se mi nechce ho jen tak ukončit. Ale jak ho donutím, aby se přiznal a nechal toho? Připadá mi, jako bych mu jen já nestačila. To opravdu potřebuje být neustále v kontaktu s bývalými, aby se cítil dobře? Jinak nám to klape (klapalo) skvěle. Byl to nejkrásnější půlrok v mém životě. Jak se mám dostat z toho kruhu, kdy mu nemůžu říct, že to vím, ale donutit ho, aby se přiznal?
Pavlína

Názor odborníka
Dobrý den.
Pokud se váš přítel nebude sám chtít přiznat, tak se vám nepřizná. Stejně tak, pokud on sám nebude skutečně chtít s dopisováním s bývalými přestat, tak nepřestane. A i kdybyste náhodou objevila nástroj, jak přítele k přiznání donutit, k čemu by vám jeho přiznání bylo? Opravdu si myslíte, že kdybyste ho donutila k přiznání, že by se pak on zničehonic změnil a přestal si s jinými ženami dopisovat?
Váš přítel moc dobře ví, že jakmile by se k dopisování s bývalou přiznal, tak by pravděpodobně došlo mezi vámi k hádce, pak by vám znovu musel dokazovat svou lásku, musel by znovu začít kolotoč přesvědčování, že nade vše miluje jen vás. Ale do toho se vašemu příteli nechce. Váš přítel je prozatím spokojen s tím, jak to nyní máte zařízené. Vyhovuje mu s vámi bydlet, užívat výhod společného bydlení a zároveň flirtovat s jinou ženou, ostatně jak to činí už od začátku vašeho vztahu.
Přejděme ale k vám. Žijete s mužem, o němž od samého začátku víte, že si dopisuje s jinými ženami a dělá to i přesto, že vám se to nelíbí. Nebudeme řešit, proč to váš přítel dělá, ale zamyslete se nad tím, proč vy s takovým mužem už dva roky žijete? Doufáte snad, že on se změní? Doufáte, že vy ho změníte? Nebo snad doufáte, že ho změní svatba, když už ho nezměnilo společné bydlení a zásnuby? Pokud doufáte, že přítele změníte, děláte zásadní chybu, kterou dělá spousta zamilovaných žen, které si myslí, že mohou partnera změnit. Pravda je však taková, že nikdo nemůže nikoho změnit, muž se změní jen tehdy, když on sám skutečně chce.
Takže kdyby se váš přítel chtěl kvůli vám změnit, udělal by to už dávno, přesněji ve chvíli, kdy se do vás zamiloval. To se ale nestalo a vy již dva roky žijete s mužem, který si rád píše s jinými ženami.
Pokud přítele přes to všechno nechcete opustit, smiřte se s tím, co dělá, smiřte se s tím, jakého muže jste si vybrala, nehádejte se s ním už více kvůli jeho zálibě psát jiným ženám, protože jak již víte, hádky nemají ve vašem případě valný smysl. A přestaňte jednou provždy vašeho přítele šmírovat. Platí, že jakmile se ve vztahu dvou lidí objeví šmírování, je to začátek konce, protože šmírování svědčí o nedůvěře v partnera, potažmo o nedůvěře ve vztah a společnou budoucnost.