Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Přítel stále mluví o bývalé: Zásadní je pocit, který z partnera máte.
Dobrý den, potřebuji od vás poradit. Našla jsem si přítele, jsme spolu už rok a zdá se mi,…
Martina Frintová, Psychoterapeut, poradce, lektor
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
25. 4. 2014
Dobrý den,
potřebuji od vás poradit. Našla jsem si přítele, jsme spolu už rok a zdá se mi, že stále nemůže zapomenout na svou bývalou. Byli spolu asi tři roky, bydleli spolu v jiné zemi a stavěli si dům v Česku, ale když měli do Česka odjíždět, ona mu oznámila, že nikam nejede.
Chápu, že to pro něj musela být velká rána pod pás, ale už jsou to tři roky. Často o ní mluví. Také už přede mnou mluvil o tom, jak byla krásná, jaká to byla modelka, že sex s ní byl skvělý a podobně. To se dá ještě pochopit.
Ale to, co mě utvrdilo v tom, že se s tím ještě nevyrovnal, je, že když o ní mluví (nebo když dnes koukal na hotel, kde spolu byli), tečou mu slzy. Myslíte, že je taková reakce po třech letech normální? Zajímalo by mě to, protože poslední dobou často mluví o svatbě, ale já si nechci vzít někoho, kdo není vyrovnaný s minulostí… Být pro něj jen „náplast“.
Starší kamarádka mi tvrdí, že je to normální, že mužům trvá déle, než zapomenou. Ale když se člověk znovu zamiluje, už ho přece expartneři netrápí, nebo ne? Co si o tom myslíte vy?
Eva

Názor odborníka
Dobrý den,
je pochopitelné, že zvažujete, jak to k vám váš partner doopravdy má, a jaké jsou jeho city k bývalé přítelkyni. Být opakovaně konfrontována s tím, že partner na svou bývalou myslí, chválí ji, vzpomíná na chvíle s ní, že jste i svědkem silných emocí vůči ní, může být velmi bolestné a také znejišťující.
Nedokážu zodpovědně říci, co váš partner opravdu cítí k vám a k své expřítelkyni. Může se jednat o lásku, možná si bývalou partnerku také s odstupem idealizuje. Stejně tak nemusí jít vůbec o osobu bývalé partnerky jako takové, může za tím být nezpracovaná ztráta a pocit křivdy. Může být též nesrovnaný s odmítnutím a pocity mohou plynout ze sebelítosti. Každý jsme jiný, každý prožíváme jinak, a pokud bych odhadovala, co může cítit on, byly by to pouze mé spekulace a domněnky, které by také mohly být úplně mylné.
Jedinou možností, jak zjistit, co opravdu cítí, je zeptat se přímo jeho. Můžete s ním zkusit promluvit o svých pochybnostech, ptejte se na jeho city k ní a k vám. Dalším důležitým ukazatelem pro vás může být, jestli a jak se jeho „vztah“ k bývalé přítelkyni během vašeho společného soužití mění. Pozorujete, že o ní mluví méně než dříve, více se orientuje na vás a vaši společnou budoucnost? Nebo vzpomínkám na ni věnuje i před vámi hodně pozornosti a zájmu, a vy máte dojem, že se to nemění, nelepší?
Jako zásadní bych vnímala váš vlastní pocit, který z partnera máte. Jak se chová k vám? Cítíte z něj opravdový zájem o vás, je k vám pečující, starostlivý, pozorný, vyjadřuje lásku? Jste v tomto směru spokojená, nebo vnímáte, že je něco špatně, něco vám chybí? Tento váš pocit je zásadní, vypovídá to nedůležitější o vztahu partnera k vám.
Přeji vám hodně štěstí a pohody,
Martina Frintová