Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Přítelkyně trpí paranoidními bludy? Bez odborníka to nepůjde.
Dobrý večer, mám přítelkyni /věk 57/, která trpí perzekučními bludy. Během posledního měsí…
Leona Rajdlová Dyrehauge
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
27. 1. 2011
Dobrý večer,
mám přítelkyni /věk 57/, která trpí perzekučními bludy. Během posledního měsíce se projevy vyhrocují, myslí si, že je nejen pronásledována tajnými službami, ale taky neustále fotografována, odposlouchávána na ulici i doma.
Celý svět prý o ní ví, chce s ní zúčtovat, organizuje kvůli tomu demonstrace, všude na internetu se o ní píše atd. Byla dvakrát u psychiatričky, dostala lék, který nebere /nejspíš ho zahodila/ a tak jak je u této nemoci zřejmě obvyklé, trvá na tom, že je zcela zdráva.
Bydlí se starými rodiči a nyní už začíná obviňovat i je ze spolupráce s venkovním světem, který je proti ní. Mohou se její rodiče v této situaci domoci její násilné hospitalizace? Absolutně nechce ani slyšet o jakékoli léčbě, ani o vyšetření, zda nemá organický problém a domluva s ní se stále zhoršuje.
Jaký postup by měli rodiče zvolit, aby tento Sisyfovský úkol zvládli? Děkuji za váš čas.
Marvela

Názor odborníka
Dobrý den Marvelo,
z vašeho popisu je mi jasné, že jste se vy i rodiče dostali do staré známé zapeklité situace. Někdo blízký je evidentně nemocný, potřebuje pomoc, ale sám ji odmítá, protože se cítí naprosto zdráv.
Co mě trochu zaráží je věk vaší přítelkyně. Nikdy až dosud neměla psychické problémy? Nikdy jste se s ní zatím neocitla v podobné situaci? Běžně bych čekala, že to bude problém, který se opakuje (vzhledem k věku kamarádky).
A teď co s tím. No, chybí mi informace o tom, co přesně vaše kamarádka dělá – a to jak sobě, tak svému okolí. Nedobrovolná (slovo násilná se v tomto kontextu nepoužívá) hospitalizace je totiž možná jen ve chvíli, kdy je osoba nebezpečná sobě nebo svému okolí.
Nápomocná by v tom mohla být psychiatrička. Zkuste s přítelkyní znovu zajít k psychiatričce, nejlépe i s rodiči, pokud to je možné. Může se stát, že nebude možné před přítelkyní mluvit otevřeně, promluvte si s psychiatričkou klidně i sama s rodiči. Požádejte ji, jestli by mohla napsat zprávu o jejím psychickém stavu, jak se vyvíjí a že je možné, že bude potřeba hospitalizace (samozřejmě pokud si to doktorka bude myslet také). Potom v moment, kdy bude přítelkyně „vyvádět“, je možné zavolat záchranku a policii, ukázat jim zprávu od lékařky a nechat ji odvézt do léčebny.
Můžete také zkusit kontaktovat Krizové oddělení Denního psychoterapeutického centra Ondřejov (261227944), které sídlí v Praze a má s podobnými situacemi mnoho zkušeností.
Každopádně to bude vyžadovat trpělivost. Držím pěsti.