Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Rozešli jsme se kvůli mé nevěře: Vysvětlete mu, co vás k ní vedlo.
Dobrý den, minulý rok byl v našem osmiletém vztahu kritický. Po operaci mozku jsem ochrnul…
Michaela Zetíková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
6. 8. 2013
Dobrý den, minulý rok byl v našem osmiletém vztahu kritický.
Po operaci mozku jsem ochrnula na pravou stranu. Mého přítele (28) to velmi psychicky vzalo, takže jsme upadli do krize. Staral se o mě, ale co se týče sexu nebo jen nějakých signálu lásky, to opravdu chybělo. Trápila jsem se, že už je se mnou jen z lítosti.
Stále jsme to řešili. Říkal jen, že mě má rád a že mu mám dát čas. Jenže čas běžel a já se jednou nechala unést a zahnula mu. Neřekla jsem mu to, výčitky jsem dusila v sobě, ale věděla jsem, že bych mu tím ještě víc ublížila.
Teď už se to v našem vztahu začínalo lepšit, jenže na rehabilitačním pobytu mi po roce začal psát člověk, se kterým jsem před tím rokem ulítla. Byly to už jen SMS o sexu a právě na ně můj přítel narazil. Byl to okamžitý rozchod.
Řekl, že už sám cítil, jak se to mezi námi lepší, ale tohle už mi neodpustí. Strašně jsem mu ublížila a nenávidím se za to! Je mi to tak líto. Zatím bydlíme spolu, se vším co potřebuji mi pomáhá. Řekl, že budeme kamarádi. Jenže já se stahuji do sebe a stále přemýšlím, jak to vrátit zpátky, co pro něj udělat, zda se to dá ještě nějak zachránit.
Miluji ho, právě až v takovéto situaci si člověk uvědomí, co pro něj ten druhý znamená.
Prosím, poraďte mi…
Maya

Názor odborníka
Milá Mayo,
Píšete, že se vztah s vaším přítelem změnil poté, co jste ochrnula a přítel vám přestal projevovat lásku. Možná právě z tohoto důvodu, že vám chyběla láska a sex, jste měla potřebu mu být nevěrná.
Možná i z toho důvodu jste ani po roce, kdy vám tento váš milenec napsal, neodmítla kontakt s ním a v mobilu si od něj nechala smsky, které si poté váš dlouholetý přítel přečetl. Mohlo to být jen pokračováním krize, která ve vašem vztahu už nějakou dobu probíhá.
Vězte, že i ostatní partnerské vztahy prochází po asi 5–7 letech partnerskou krizí, vy jste ji měli ještě ztíženou (a zapříčiněnou) nepříznivými okolnostmi, které jste nemohli ovlivnit. Tak se váš vztah postupně měnil z partnerského a mileneckého na kamarádský. Ptáte se, jak vrátit zpátky čas. Ten už se vrátit nedá, věci v životě každého člověka se mění a nám nezbývá, než se s těmito změnami smířit a jít dál, najít si další životní cíl, přizpůsobit se daným okolnostem a případně se z nich poučit do budoucna. Některé věci se vrátit zpátky nedají. Můžete se pokusit vašemu příteli vysvětlit to, co se stalo, i s tím, proč jste takhle jednala, jak jste se v té době cítila, a říct mu, že to bylo zapříčiněno tím, že vám chyběla láska a sex.
Záleží na vašem příteli, jestli vám bude schopen odpustit a vrátit se k vám. Vztah s vaším přítelem by teď už ale nebyl stejný jako dřív. Vzhledem k tomu, že se s vámi už rozešel a navrhl kamarádský vztah, nemá smysl dlouhou dobu doufat v to, že se vše zase změní a bude jako dřív. Zkuste se v tomto období zaměřit pouze na vás a vaše potřeby. Co vlastně v životě chcete, a co vám momentálně chybí? Co z toho, co vám chybí, jste schopna si dát sama, a co vám může dát jen partner a vůbec jakého partnera byste vlastně chtěla? Můžete se zamyslet i nad tím, jestli vůbec vy sama byste chtěla pokračovat ve vztahu s vaším dlouholetým přítelem, když jste měla při tom potřebu si něco začínat, a poté si psát s někým jiným.
Vzpomeňte si na rčení, že čas všechno zahojí a vězte, že žádné trápení není napořád. Každá životní změna, která se nám uděje, může v budoucnu vést k něčemu daleko lepšímu, i když to v danou chvíli takhle nevidíme. Každopádně může posílit našeho ducha a změnit naše hodnoty. Kéž i vy si z této situace odnesete něco přínosného pro váš další život.
S pozdravem,
Michaela Zetíková