Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Tatínek se bojí pomsty: Říkám si, co víc ještě můžete dělat?
Můj tatínek se již druhým rokem soudí o nemovitost. Jeho bratr žije již dlouhou dobu v zahrani…
Jana Brzkovská
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
2. 3. 2011
Můj tatínek se již druhým rokem soudí o nemovitost. Jeho bratr žije již dlouhou dobu v zahraničí, na opravě domu a dalších velkých investicích se nepodílel.
Ačkoliv mému tatínkovi zatím soud dává za pravdu a vše nasvědčuje, že to dopadne v náš prospěch, on je na tom psychicky špatně. Dělá svou práci a je dost aktivní – například sportuje. Poslední měsíce ho ale pronásleduje pocit, že se mu bratr pomstí a má proto problémy se spaním.
Jeho bratr, říkejme mu Petr, je notorický stěžovatel. Sklony k násilí nikdy neměl a tak věříme, že tatínkovy obavy nejsou reálné.
V životě to Petr daleko nedotáhl a nejspíš se upnul na zmíněný dům. Zřejmě si představoval, že své stáří stráví právě zde. On sám delší dobu nepracuje a pobírá v cizině sociální dávky.
Mého tatínka už stačil během soudního řízení osočit ze všech možných špinavostí, jedno nechutné obvinění za druhým. Osobně se oba bratři po delší dobu nesetkali a můj tatínek o to ani nemá zájem. Je pro něj dost těžké smířit se s tím, že jeho vlastní bratr může být tak nenávistný a pomstychtivý.
Můžete mi prosím poradit, jak tatínkovi pomoci? Děkuji předem za vaši odpověď.
Lea

Názor odborníka
Zdravím vás, Leo,
a děkuji za důvěru, se kterou se na nás obracíte. Ptáte se, jak pomoci otci, který z důvodu konfliktu s bratrem špatně spí a pronásleduje ho obava z bratrovy pomsty.
Rozumím tomu, že je pro vás zřejmě náročné, vidět tátu, jak se trápí. Chápu, že byste mu chtěla pomoci. Myslím, že už teď tátovi velmi pomáháte – tím, že stojíte při něm a že věříte, že spor skončí v jeho prospěch. To je hodně a říkám si, co víc ještě můžete dělat.
Řekla bych, že jsou věci, se kterými se bude muset táta poprat sám. Konflikt se sourozencem bývá bolavý. Člověk se těžko smiřuje s tím, že bojuje s někým, kdo mu možná býval velmi blízko. A i když se na bratra zlobí a nedokáže pochopit, proč se chová zle, stále mu to může být líto.
S tím mu však těžko pomůžete. A soudy jsou prostředím, kde se vyhrotí i spory, které by lidé třeba jinak vyřešili lépe a důstojněji. Osobnímu setkání obou bratrů bych v tomto ohledu věřila možná víc. Dobrým řešením bývá v těchto případech mediace. Prostřednictvím mediátora mohou lidé spíš dojít ke smírnému řešení.
Další možností pro tátu je konzultace s odborníkem – psychologem, či psychoterapeutem, se kterým by mohl těžkosti sdílet a ošetřit bolavá místa, tak, aby se mu žilo lépe.
Přeji vám i tátovi pevné nervy a více hezkých chvil v životě.
Jana Brzkovská