Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Útočí na mě z TV a netu: Odborník pomůže k lepšímu přehledu situace.
Zdravím, v květnu 2010 se mi úplně změnil bezstarostný život a musel jsem vyhledat psychia…
Radkin Honzák, Psychiatr
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
3. 9. 2012
Zdravím,
v květnu 2010 se mi úplně změnil bezstarostný život a musel jsem vyhledat psychiatra. Diagnóza je psychotická porucha podobná schizofrenii.
Od té doby už uplynulo spoustu času a jsem si pořád jistý, že mě chtěj lidi zabít, trápit nebo dokonce mučit. Já sám nevím kdo a proč, ale nejspíš jsem na netu narazil na hodně špatných lidi, podle toho, co se nyní kolem moji rodiny děje.
Doktor mi předepsal Risperdal, ale vůbec ho nezajímá, že mé obavy můžou být reálné. Přišel jsem o práci, utekl jsem od ženy a dětí a bydlím teď u rodičů. Mám pocit, že na mě útočí v televizi a na na netu.
Prohlížel jsem si různé knihy a v každé jsem našel podobnosti s mým životem. Jako by je někdo upravil dle aktuálního dění kolem mě. Přemýšlím o sebevraždě, ale nepřišel jsem na žádný bezbolestný konec.
Lišáček

Názor odborníka
Vážený pane,
děkuji vám za důvěru, s níž se na nás obracíte v nelehké situaci. Ať už nazveme váš stav jakkoliv, je nesporné, že je velice vážný a je nutné jej rychle řešit. Není vyloučené, že se zhoršil v letošním extrémně horkém létě, jak se to stalo i mnoha jiným.
Především se urychleně obraťte na svého psychiatra (nepíšete, kdy jste u něj byl naposledy) a buďte k němu stejně upřímný a otevřený, jak jste byl ve svém dopise k nám. Psychiatr sice nemůže řešit vaše problémy s okolím a se špatnými lidmi, ale může vám pomoci ke zklidnění, lepšímu přehledu a nalezení rozumného východiska.
Nejsou bezvýchodné situace, jsou jen špatná řešení. K těm nyní máte blízko, protože jste rozrušený a já se vám nedivím a věřím vám to. Pokud není psychiatr k dispozici, obracejte se v případě náhlých zhoršení na jakékoliv krizové centrum, které je nepřetržitě dostupné, třeba i telefonicky.
Svěřte se se svými obtížemi svým nejbližším – ve vašem případě nyní rodičům. Dejte na jejich doporučení.
Sebevražda není vůbec žádné východisko. Moderní léky vám pomohou a pak začnete řešit s nadhledem i své životní problémy. Kdybyste měl zlomenou nohu nebo prasklý žaludeční vřed, bez váhání si zavoláte lékařskou pomoc. Udělejte to tedy i tehdy, když máte „zlomenou duši“, která potřebuje zahojit.
Myslím na vás a přeju vám, abyste byl brzy ze všech nesnází venku.
Radkin Honzák – psychiatr