Poradna
odemčené
Už dál nemůžu
Ať dělám, co dělám, manželově představě vyhovět nedokážu. Oba jsme nespokojení, já navíc už úplně vyčerpaná.
Radkin Honzák
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
14. 10. 2020
Cítím se naprosto vyčerpaná. Padají mi vlasy, trpím anemií, zhubla jsem, abych měla více energie, ale stav je ještě horší. Nedokážu už udělat více, než dělám, ale manžel pořád není spokojený.
Jako bych byla jeho dospělé dítě: říká, kam mám uložit máslo, jak třídit odpad, nejezdit do práce autem, i když jsem vyčerpaná, protože ničím přírodu, nestarám se dostatečně o domácnost, psa ani děti. Já už ale cítím, že ze sebe víc vydat neumím, začínám se sypat a mám co dělat, abych se vůbec udržela pohromadě.
Pracuji jako zdravotní sestra, v práci si moc neodpočinu. Manželovi už jsem dva roky zpátky říkala, že chápu, že se se mnou necítí šťastný, že neuspokojuji jeho požadavky, a nabízela jsem i společnou terapii nebo rozchod, i když by mě to velmi zkrušilo.
Nic nepřijal, ale nespokojený je nadále. A já nemůžu být spokojená ve vztahu, pokud není i on, to raději žádný vztah nechci. Mám teď sílu řešit už jenom naše dcery a chodit do práce, nemám už sílu odrážet kritiku, prosit, snažit se.
Jen je mi líto náš vztah nechat uvadnout, ale nevím už, co dělat. Manžel ze svých nároků slevit nedokáže a já už nedokážu udělat více. Chci, abychom byli šťastní oba, ale nemám už sílu na nic.
Andrea, 43 let

Názor odborníka
Milá a nešťastná paní Andreo,
můžeme se jen dohadovat, proč váš manžel takto jedná. S největší pravděpodobností se ale v tuto chvíli sám od sebe nezmění a bude se chovat stejným způsobem i dál. Z toho logicky plyne, že má‑li se systém změnit, je to na vás a na tom, jak začnete jednat jiným způsobem vy.
Není vůbec nutné, abyste chodili někam SPOLU, stačí, když začnete sama. To říkám ze zkušenosti, protože jsem asi osm let v partnerské poradně pracoval. Muži v naprosté většině odmítali, ale když se jejich partnerky začaly měnit a chovat jinak, začali spolupracovat také. Někdy to ale neunesli a vztah ukončili.
Já bych vaši situaci vyhodnotil už jako domácí násilí. Pak máte možnost obrátit se na Bílý kruh bezpečí ve svém nejbližším okolí, kde vám bezplatně poskytnou psychologickou pomoc jak pro současný stav, tak pro řešení do budoucnosti.
Někdy je jediným rozumným řešením rozchod; to vše je ale třeba podrobně probrat a promyslet, proto neváhejte odbornou pomoc vyhledat. Není to žádná ostuda – se zlomenou rukou také půjdete za odborníkem.
Přeji vám vše dobré!
Radkin Honzák