Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Ve snech zpět na základce: Sen spojuje tehdejší situaci se současnou.
Dobrý den, jsem vysokoškolačka, mám před odevzdáním diplomové práce a v poslední době se m…
Marta Helingerová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
27. 12. 2012
Dobrý den,
jsem vysokoškolačka, mám před odevzdáním diplomové práce a v poslední době se mi každou noc zdá ten samý sen.
Vrátili mě na střední školu, která je v budově mé základní školy. Učitelé a spolužáci jsou namíchaní ze základní i střední školy (hodně jich bylo společných) a já mám svůj vysokoškolský rozvrh a dojíždění do jiného města nějak zkombinovat s hodinami na této základní škole.
Chodit tam musím, i když se snažím všelijak odporovat, neboť se mi to v tom snu samozřejmě ani trochu nelíbí, abych s bakalářským titulem poslouchala učitele a lezla po kladině.
Ráda bych se toho nějak zbavila. Tento sen se mi zdával i před tím, ale ne tak často jako nyní.
Co mám udělat? A co to vlastně může znamenat?
Děkuji
Sudička

Názor odborníka
Milá Sudičko,
život nám chystá nejrůznější zkoušky. A to doslova ve vašem případě. Diplomovou prací a závěrečnou obhajobou završujete svá studia. Sen může být i odpovědí na jednostranné zaměření a zátěž posledních dnů. Jaký to má dopad na náš snový život?
Ať už zakoušíme nejrůznější pocity nebo je zvládáme velice dobře, blížící se zkoušky jsou zátěží a psychika se s nimi vyrovnává po svém, sáhne „do zásobárny“, a předestře nám minulou zkušenost. Ale vždy k ní přidá něco, co se hodí pro současnou situaci.
Tedy není to jen o tom, že se vám zdá o základní škole, co bylo tehdy, ale sen propojuje tehdejší situaci se současnou. Jak vzpomínáte na základní školu? Zkuste nalézt paralely s tehdejší a současnou situací.
Ve vašem snu dochází ke konfliktů s autoritou – odporujete, nechce se vám. Něco se ve vás bouří. Proč se mám se svým titulem učit věcem, do kterých se mi nechce a nevím, proč bych se je měla učit? Váš vědomý postoj: nelíbí se vám to, odporujete. Sen vám ale říká, že ještě něco musíte udělat nebo protrénovat.
Jako bakalářka máte lézt po kladině a být s ostatními lidmi ze střední a ze základky. V jaké oblasti života máte pocit, že je to jako když se musíte učit základy, když už přitom umíte daleko víc?
Jací učitelé se vám ve vašich snech objevují? O jaké jde předměty?
Zmiňujete kladinu. Jde tedy o tělesnou výchovu, takže se nabízí rada – nezapomínat protáhnout tělo a trénovat či používat určité obratnosti nebo schopnosti. Na kladině mj. potřebujete přesnost a soustředění, abyste si udržela rovnováhu. Musíte si ji držet, protože jinak spadnete.
Jak to máte s rovnováhou v životě? Zkuste si malé cvičení – jaké dovednosti nebo co všecho je potřeba pro úspěšné pohybování se po kladině? Hodilo by se vám něco z toho pro vaši současnou situaci?
V posledních době se věnujete psaní diplomky na úkor ostatních oblastí zájmů a života. Je to tedy otázka pro vás, jestli se chybějící rovnováha, na kterou vás sen upozorňuje, váže právě na toto období nebo jestli se týká i něčeho jiného.
Pokud se vám tento sen bude objevovat i po jejím dopsání, hledejte, v které oblasti života potřebujete větší jistotu či rovnováhu.
Využívejte celý web.
Předplatné
Ještě mě napadá motiv „přejít kladinu“ – přejít určité období. Ale pro tuto úvahu směrem, zda vaše sny neukazují vazbu na určitý rituál, by byl zapotřebí podrobný popis vašich snů a vaše asociace na jednotlivé stavební prvky snu – symboly.
Přeji vám mnoho zdaru,
Marta Helingerová