Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Ve vztazích opakuji stejný scénář: Pochopte své motivy.
Dobrý den, s dlouholetým přítelem jsem se odstěhovala do ciziny. Už dlouho jsem s ním neby…
Marta Helingerová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
20. 11. 2013
Dobrý den,
s dlouholetým přítelem jsem se odstěhovala do ciziny. Už dlouho jsem s ním nebyla šťastná, ale bála jsem se ho opustit kvůli obavám ze samoty. S tím mi „pomohl“ nový přítel, kterého jsem si zde našla. Přešla jsem ze vztahu do vztahu. Tím jsem, bohužel, ztratila jistotu v životě. Jelikož jsem s expřítelem byla neustále. Vše zařizoval, společné koníčky, zkrátka nezdravá závislost na něm, což mu vyhovovalo.
Nový přítel na mne neměl tolik času. Já se však nedokázala sama zabavit, a tak, když se po roce objevil někdo nový, opět jsem šla ze vztahu do vztahu. Po pár týdnech zjišťuji, že ho zase „uháním“ o více pozornosti. Neumím se sama zabavit.
Ve chvílích, kdy se cítím sama, se snažím o pozornost od bývalého přítele. Vždy jsem nesnášela podvádění ve vztahu. Teď s tím nemám problém. Je to jediný způsob, kterým si umím vydobýt pozornost. Rodinu tu nemám a bohužel nejsem úplně otevřený typ, takže zde mám jen jednu kamarádku, na kterou se upínám více a více, a bojím se, že časem ji tímto chováním ztratím. Ale najít si více přátel je pro mne větší problém, než jsem si myslela.
Práce, kterou zde dělám, není má vysněná, ale co je má vysněná práce, to nevím. Ráda bych v životě dělala věci, co mne budou bavit, ale momentálně mne nebaví vůbec nic. Dny volna pro mne jsou ležení v posteli s „depresí“ a pláčem.
Tenhle pocit opuštěnosti a přemýšlení, kde je vlastně ten smysl, pro co žít, mne vážně ničí víc a víc. Zkrátka nevím, jak přežít běžný den, když nejsem v práci.
Děkuji za rady.
Heil

Názor odborníka
Milá Heil,
opustila jste přítele, s kterým jste nebyla šťastná. To je naprosto v pořádku, jednala jste v souladu se svými pocity. Avšak zcela jste se od něho neodpoutala, sama to nazýváte nezdravou závislostí. Ta situace se opakuje, když se rozejdete, ale bývalého přítele opět vyhledáváte. Proč máte potřebu se vracet do vztahu s člověkem, se kterým nejste šťastná? Pojmenujte si důvody, proč jste se s bývalými rozešla, proč jste si s nimi nerozuměla. Jak byste je charakterizovala, jaké měli vlastnosti?
Nevyčítejte si svoje jednání. Pravděpodobně se snažíte vyhledávat podobné vztahy, resp. opakujete jejich průběh, což lze nahlížet jako pokusy o vyřešení nějaké situace z rodiny nebo z prvního vážného vztahu. Jenže stále se vám nedaří začarovaný kruh přetnout, stále u vás nedošlo k náhledu, k vědomému pochopení vašich problémů v citových vztazích. Snad se toto zranění odehrálo dávno nebo je to pro vás příliš bolestné.
Vaše deprese vás svým způsobem chrání, abyste neopakovala podobnou chybu a nepokračovala ve vztazích, které vás nenaplňují, nebo usilovala o vztah, který už de facto skončil. Brání vám však i v tom, abyste naplno prožívala každodenní život, který s partnerstvím bezprostředně nesouvisí.
Pochopit, proč tyto vzorce stále opakujete a co vám brání jít dál, vám může pomoci např. kniha americké psycholožky Barbary de Angelis Tajemství partnerství. Srozumitelně a bezpečně vás povede právě k pochopení toho, proč si vybíráte nesprávného partnera nebo jste nezdravě závislá na bývalém. Pochopení těchto, do jisté míry nevědomých, motivů vám pomůže se už dalších zklamání ve vztazích vyvarovat a naplno prožívat přítomnost.
Píšete, že pracujete v zahraničí, zkuste si zjistit, zda nemáte možnost se zapojit do práce v nějaké organizaci jako dobrovolník. Přijdete do kontaktu s dalšími lidmi, skrze pomoc druhým můžete pomoci i sama sobě. Leccos si ujasnit o sobě, třeba jak a kde byste v budoucnu ráda pracovala.
Dále mě napadá, že byste mohla navštěvovat nějaký kurs nebo cvičení. Jednak je to možnost, jak využít volný čas, relaxovat, odreagovat se, a také tam se můžete seznámit s dalšími lidmi a rozšířit tak okruh svých známých.
Přeji vám mnoho zdaru,
Marta Helingerová