Poradna
odemčené
Vykořeněný život
Po období velkých změn se člověk může cítit prázdný. Plné prožívání je totiž energetický luxus.
Martina Porkertová, Psycholožka, psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
30. 6. 2016
Dobrý den, mám syny 21 a 6 roků, rozvedená, 47 let, přítel – vztah trvá cca rok a půl, není bezproblémový, „pořád něco kritizuje“, hádáme se… a jsem v naprosté izolaci, protože mám energii a čas jen na syny (potřebuje mne samozřejmě mnohem víc ten mladší).
Změnila jsem po létech stereotypu všechno. Rodinný stav, byt, profesi, místo, kde pracuji, přišla jsem o přátele, protože jsem jim nevěnovala čas a energii. Zdraví mám špatné, zhoršila se mi dlouhodobá nemoc a též se zhoršily deprese. Jaksi je vše vzhůru nohama a já se cítím hodně špatně.
Na druhou stranu je za mnou strašný kus práce a snad by šlo teď začít žít tak, aby bylo zase líp. Nemám dluhy, něco málo jsem vybudovala, umím cizí jazyky a v práci si poradím. Ale ta vykořeněnost je prostě zoufalá.
Jako by vše ztratilo smysl, protože neexistuji. Poradíte nějaké sdružení, směr, postup, proces, který by pomohl dostat život zase do polohy „obyčejné smysluplné“?
Jana, 47 let

Názor odborníka
Vážená paní Jano,
poměrně krátce, zato velmi zhuštěně a věcně popisujete to, co se s Vámi teď děje. Poukazujete na závažné změny ve Vašem životě, které jste zvládla, přesto se cítíte mizerně. Máte pocit, že neexistujete, vše ztratilo smysl.
Racionálně dokážete vidět i pozitiva – poradíte si (jsem přesvědčená, že nejen v práci), něco jste vybudovala, bez dluhů, připouštíte, že je za Vámi velký kus práce. Přesto Vám není dobře na duši a i Vaše tělo trochu stávkuje.
Může se zdát, že to nemá logiku, už je to všechno za Vámi, vše okolo Vás se zdá být v víceméně v pořádku, tak proč to krucinál nefunguje?
Pokusím se Vám nabídnout pár východisek v tom sledu, jak mě napadaly.
Píšete „změnila jsem po létech stereotypu všechno“. To tedy vypadá, že všechny ty vyjmenované oblasti jste změnila najednou nebo v krátkém časovém sledu. Přitom změny v jednotlivých oblastech jsou tak zásadní, že se na ně lidé většinou složitě adaptují, i když probíhají izolovaně.
Všechny pilíře, na kterých byl Váš život postaven, šly dolů takřka současně. Vy jste to se svou inteligencí, racionální věcností a zřejmě i silnou vůlí ustála, ale domnívám se, že za cenu totálního vyčerpání Vašich energetických zdrojů. Tomu odpovídá i Váš odkaz na zhoršenou depresi a fyzický stav.
Žijete nyní v jakémsi nouzovém režimu, kdy fungujete automaticky: Vaše psychika Vám nedovolí naplno prožívat, protože to je příliš velký energetický luxus.
Zase cítit sebe samu
Vašemu požadavku Vrátit život do „smysluplné polohy“ rozumím tak, že byste ráda, abyste znovu cítila, že někam patříte, že Vaše žití má nějaký jasný směr a že je to takto v pořádku. Zbavit se té vykořeněnosti tak, abyste zase cítila samu sebe.
Právě zde bych začala. Navzdory množství velkých změn jste to stále Vy. Projděte si svůj dřívější život a pečlivě hledejte. Co Vám dělalo radost? Co Vám dávalo nejvíc energie, co Vás „nabíjelo“? Mohou to být úplně malé drobnosti. A co z toho by v určité obměně mohlo takto fungovat i nyní? Jaké malé zvyky a rituály patřily k Vašemu životu a děláte/neděláte/mohla byste je dělat nyní?
Takto pomaličku, po kousíčkách, můžete znovuobjevovat samu sebe. Zjišťovat, co Vám dává sílu a co Vás vysává. Zdůrazňuji, že je třeba zůstat nejprve na úrovních drobných, triviálních věcí (např. po koupeli se ráda zachumlám do velké osušky a připadám si jako miminko… občas se podívám z okna do zeleně a zhluboka se nadechnu… je mi příjemné chodit bosýma nohama po upraveném trávníku… apod.).
Vracet k sobě se můžete i prostřednictvím návštěv míst, kam jste dříve chodila, jezdila. Udělejte si výlet tam, kde Vám bývalo příjemně. Podívejte se na film, který se Vám líbil před 10 lety, vraťte se k oblíbené knížce. Zkuste znovu provozovat aktivity, které vás kdysi těšily, i když jinde a s novými lidmi.
Nový život, nové vztahy
Zde oslím můstkem přecházím k další podstatné informaci dotazu, a tou je Váš pocit sociální izolace. Dostala jste se do pasti žití jen „pro děti“. V některých náročných životních obdobích je doopravdy nezbytné kontakty s druhými lidmi omezit a věnovat se sobě a svým nejbližším, nemělo by to však trvat dlouho.
I přes zaneprázdnění Vašimi syny je velmi důležité (pro Vás i pro ně), abyste našla prostor pro kultivaci partnerského vztahu, znovuobnovení přátelství a vytváření nových kontaktů v komunitě Vašeho nového bydliště.
Zamyslete se proto nad možnostmi, jak změnit současné schéma Vašeho rodinného života. Můžete se pokusit dát větší prostor a díl odpovědnosti za chod rodiny Vašemu partnerovi a staršímu synovi, posilujte v samostatnosti i syna mladšího.
Využívejte celý web.
Předplatné
Získáte tak více času a energie pro sebe, své zájmy a přátele. Dobře vám mohou posloužit různé organizované aktivity v místě, kde žijete – jóga, tanec,turistika, sport, divadlo… cokoliv, kde se odreagujete a poznáte nové lidi.
Neobávejte se věnovat více sama sobě a svým potřebám. Vyděláte na tom Vy i Vaši blízcí.
Držím palce a přeji hodně radosti při Vašem návratu k sobě.