Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Žárlím na manželovy kamarády: Využijte chvíle bez manžela pro sebe.
Dobrý den, je mi 28 let, mému manželovi 30. Jsme spolu pět krásných let, poslední dobou vš…
Kateřina Vrtělová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
9. 9. 2014
Dobrý den,
je mi 28 let, mému manželovi 30. Jsme spolu pět krásných let, poslední dobou však náš vztah začíná procházet krizí – a začínám si uvědomovat, že je to zejména mojí vinou. Naprosto iracionálně totiž žárlím na manželovy kamarády.
Už od dob střední školy má partu pěti kamarádů, se kterými několikrát týdně něco podniká – kolo, rybaření, hospoda… Ze začátku jsem byla ráda, že se manžel baví a má nějaké zájmy, ale postupně mi začalo docházet, že mě mezi sebe nevezmou, protože podnikají akce zásadně bez přítelkyň a manželek. Snad jen párkrát do roka se sejdou i s ženami.
Mrzí mě to, protože já žádnou takovou partu nemám, jen spoustu známých, se kterými se občas potkám, ale nic pravidelného. Ráda bych však také něco podnikala. Manžel mě občas také někam vezme, na to si nemůžu stěžovat, jen prostě nesnáším ty chvíle, kdy jsem sama a vím, že on se někde venku baví – často ani nevím, kde zrovna je…
Průměrně dvakrát týdně jsem tedy sama doma a jen čekám, kdy se manžel vrátí domů. Že se vrací opilý a veselý asi ani netřeba zmiňovat. Většinou se pak pohádáme – ačkoliv rozumově vím, že na tom není nic špatného a že chyba je spíše ve mně, nedokážu se ve svém „žárliveckém“ afektu ovládnout a všechno mu vyčtu.
Jinak je však náš vztah pohodový, rozumíme si, vždycky jsem si myslela, že naše manželství vydrží napořád. Proto bych chtěla s touto situací něco dělat, abych nezapříčinila něco, čeho budu celý život litovat. Jak se můžu zbavit žárlivosti na manželovy kamarády?
Hanka

Názor odborníka
Dobrý den, Hanko,
díky za vaši důvěru. Píšete, že žárlíte. Také jste měla zřejmě nějaká očekávání: „postupně mi začalo docházet, že mě mezi sebe nevezmou“. Co jste to očekávala? Chtěla jste být součástí té party? Nebo chcete být více s manželem? Nebo se prostě chcete také vracet domů veselá, jako manžel?
Vše, co píšete, je docela pochopitelné a rozumím, proč je to pro vás těžké. Zároveň se stejně jako vy domnívám, že je třeba, abyste vy sama udělal nějakou změnu. Ovšem ta změna by měla být pozitivní, neboť přání nežárlit je negativní cíl a na tom se špatně pracuje. Co byste chtěla prožívat místo toho žárlení? Chcete být také veselá a mít příležitost k zábavě? Chcete mít také blízké přátele (přítelkyně), se kterými se budete pravidelně bavit a budete mít příležitost ke sdílení?
Běžně se partnerům doporučuje nezahodit vlastní zájmy, které měli před seznámením nebo uzavřením sňatku. Jde o to, že krom společných chvil je třeba mít i svůj vlastní život, něco, co je jen o vás o vaší identitě. Ať už se jedná o nějaký koníček, zábavu či partu lidí.
Z tohoto úhlu pohledu je fajn, že váš manžel má čas pro sebe. Není totiž zdravé být stále jen spolu. Zažívat něco mimo vztah je osvěžující a přináší to možnost se na sebe zase těšit. Také máte manželovi pak co vyprávět. V neposlední řadě platí, že výhradně muži (či ženy) se mezi sebou prostě baví jinak, než když je společnost smíšená. Takové ženské hovory bez mužů mají své kouzlo. A naopak. Chápu, proč parta vašeho manžela nechce mezi sebou ženy. Ztratilo by to svůj smysl. Šlo by o zcela jiná setkávání.
Dopřejte manželovi tento ventil a zábavu. Přemýšlejte, jak byste ráda trávila ty dva večery v týdnu. Jak můžete tento čas využít proto sebe? Myslím opravdu pro sebe. Říkám si, že máte spoustu možností. Chcete se sejít s kamarádkou či kamarádkami? Chcete chodit na hodiny jógy a občas zajít na masáž? Chcete si dopřát více péče o sebe? Chcete začít s nějakou jinou společenskou, sportovní či kulturní aktivitou? Tam všude je příležitost seznámit se s lidmi a najít si vlastní partu lidí.
Také můžete oslovit manželky a přítelkyně kamarádů vašeho manžela a navrhnout společná setkávání. Nepochybně vás napadne řada dalších možností. Možná jste měla či stále máte nějaký svůj koníček. Třeba byste ráda pár těch známých potkávala pravidelněji a možná někdo z nich vás může inspirovat k aktivitě, na kterou byste si sama netroufla nebo ani nepomyslela. Nejde o to primárně zaplnit čas, abych se doma netrápila. Jde o to využít čas pro sebe. Je to výhoda, ne důvod ke krizi a výčitkám. Tak si ten čas užívejte. Hodně štěstí!
Se srdečným pozdravem
Kateřina Vrtělová