Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Žena už mě nemiluje. Můžu mít ještě naději? Nejprve zjistěte příčinu.
Dobrý den, před rokem mi manželka oznámila, že mě nemiluje. Byl to pro mě obrovský šok a j…
Lukáš Dastlík, Psycholog
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
22. 9. 2014
Dobrý den,
před rokem mi manželka oznámila, že mě nemiluje. Byl to pro mě obrovský šok a já se konečně probral, začal na sobě pracovat a snažil být lepším člověkem a otcem svých dětí. Doufal jsem, že problém je na mé straně a že když na sobě budu pracovat, vše se vyřeší. Ani po roce se však nic nestalo, ba naopak. Čím jsem si ve svém jednání jistější a vědomější, tím větší odpor ve své manželce vzbuzuji.
Náš vztah začal z mé strany dosti nešťastně. Kvůli mé současné ženě jsem se rozvedl a ukončil osmiletý bezdětný vztah. Pak jsem své rozhodnutí neustál a po půl roce jsem se chtěl vrátit zpět, což už nešlo a já se z toho zhroutil a pokusil se o sebevraždu. Tím jsem uštědřil své ženě obrovskou ránu. I přesto jsme se po roce vzali a máme spolu dva syny (3 a 6 let).
Manželka prý ve vztahu celou dobu trpěla a já vůbec nic netušil. Myslel jsem si, že se vše srovnalo a náš vztah je pro oba krásný. Žena se svůj problém snažila řešit sama a po čase usoudila, že to nemá smysl a chce se rozejít. Já však pořád věřím v to, že jsme schopni společně náš vztah uzdravit, ale pokaždé, když toto téma otevřu, setkám se s odpovědí NECHCI. Já už prostě nechci.
Celou tuto věc ani po měsících odmítání nejsem schopen pustit. Možná už ne kvůli sobě, ale především kvůli dětem a ženě. Mám pocit, že po definitivním rozdělení budou nejvíce trpět děti a toto trápení se přenese i na manželku a mě. Bude to pro všechny obrovský nápor a mám strach, že to bude obrovsky bolet.
Mám v této situaci, kdy jsem ženou odmítán, ještě žít v naději?
Jirka

Názor odborníka
Dobrý den, Jirko,
vaše situace je velice komplikovaná, i kvůli dětem. Jak se říká, naděje umírá poslední a podle toho, co píšete, jste ještě nezkusili všechny možné kroky.
Neuvádíte podstatnou informaci, a to z jakého důvodu manželka nechce na vztahu dále pracovat a situaci řešit. Co je ten „její“ problém, o kterém se zmiňujete? Pokud vaše žena nechce proto, že vás nikdy plně nemilovala, bylo by lepší se rozejít a zbytečně se oboustranně netrápit. Pokud je to reakce na vaše chování v minulosti či postupné ochlazování vztahu, šance na nápravu je.
Na vašem místě bych nejprve zjistil příčinu její nechuti vztah zlepšovat a dle toho jednal dál. Nabízí se samozřejmě možnost párové terapie, která řešení situace může urychlit. Zde je však důležité, aby oba partneři vztah chtěli zkusit zachránit.
Pokud se pro to rozhodnete, vaše žena vám bude nejprve muset odpustit, zpracovat si tu ránu v sobě a poté s otevřenou myslí přistoupit k „novému začátku“  vašeho vztahu.
Pokud vám však žena bude neustále opakovat, že nechce nic řešit a napravovat ani s vámi, ani s odborníkem, je nejlepší to respektovat a domluvit poklidný rozvod. Někdy i tato cesta vede posléze k nastolení kvalitnějšího vztahu mezi bývalými manželi.
Přeji mnoho štěstí v dalších krocích,
Lukáš Dastlík