Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Ztráta důvěry mezi manželi: Chcete oba dva váš vztah zachránit?
Dobrý den, mé problémy začaly už před časem. Začalo to tím, že se mi manžel začal ve vztah…
Lukáš Dastlík, Psycholog
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
11. 2. 2015
Dobrý den,
mé problémy začaly už před časem. Začalo to tím, že se mi manžel začal ve vztahu vzdalovat. Ať už se to týkalo sexu nebo všedního života.
Je pravdou, že jsem začala mít podezření, že má jiný vztah. Na mé dotazy odpovídal, že se nic neděje a co pořád mám. Já viděla, jak se mi mění před očima a že už to není ten člověk, kterého jsem znala.
Začala jsem tedy se sebou něco dělat, protože jsem byla přesvědčená, že už se mu nelíbím, protože jsem po těhotenství přibrala. Začala jsem s hubnutím, které mě stálo nemalé peníze a přivedlo mě až k neuvěřitelným dluhům. Pak se celá situace ještě víc vyhrotila.
Dala jsem slib, že to vše napravím, ale jeho nedůvěra ve mě stále trvá i přesto, že už dva roky řádně splácím dluhy a nic mu netajím jako předtím. I u mě je nedůvěra vůči manželovi, a to proto, že se ukázalo, že si volá, píše a jezdí za teď už bývalou spolupracovnicí z práce. Bylo mi nedávno vysvětleno, že se jedná jen o kamarádku, ale já tomu nemohu věřit, až moc se to snažil tajit. A navíc se tak strašně změnil kvůli ní.
Co dělat? Svého manžela miluji, chci mu věřit a jsem ochotná začít od začátku, ale jak docílit, aby věřil i on mně? Oba jsme udělali nějakou tu chybu, která v nás nedůvěru k tomu druhému vyvolala, a tak bychom je měli i společně řešit.
Cítím, že se trápí, ale komunikace pro něj byla vždy obtížná věc. Jsem přesvědčená, že naše manželství můžeme zachránit, jen si s tím nevím rady. Snad poradíte vy. Děkuji.
Monča

Názor odborníka
Dobrý den, Moniko,
mohu se mýlit, ale působí to na mě tak, že nedůvěra manžela vůči vám je spíše šikovný zastírací manévr, aby byl oboustranný důvod se cítit provinile. To, že jste asi ve snaze zachránit manželství nadělala dluhy, je sice možné vnímat jako ne příliš šikovné, ale pokud již dva roky „sekáte dobrotu“, není podle mě důvod k nedůvěře, možná k přetrvávajícímu nepochopení či naštvání, ale i na to je to už docela dlouhá doba. Záleží asi trochu i na tom, jak velké ty dluhy jsou a na jak dlouho je ještě splácení.
To zásadnější je, zda je opravdu šance manželství zachránit a zda to chcete oba. Pokud ano, pak by to mělo být vidět i v krocích vašeho muže. Nevím sice, co si píše a volá s tou bývalou kolegyní, jestli za ní jezdí jen přes den, ale ženská intuice ohledně mužovy nevěry bývá velmi často oprávněná. Pokud chce i on vztah zachránit, bylo by třeba, aby vztah buď ukončil, nebo se s vámi o tom otevřeně pobavil a vysvětlil své důvody, které jste vy schopná/ochotná přijmout, případně aby s vámi zašel někam do poradny, když vztah neukončí a zároveň vás vysvětlení bude trápit.
Pokud nic z toho neudělá a bude jen tvrdit, že vás má rád a chce s vámi zůstat, položte si otázku, jak a kdy se to reálně projevuje v jeho chování a zda vám to za to stojí, nebo zda si zasloužíte více naplňující vztah.
Z vašeho dotazu mi to také přijde tak, že nejste ve vztahu vyrovnanými partnery, ale že on dobře ví, že hodně chcete vztah udržet, téměř za každou cenu. To samozřejmě nepomáhá možné změně. Dokud vás bude mít „jistou“, bude ve svém chování pokračovat.
Ať se vám podaří najít dostatek sebepodpory, aby vztah mohl znovu fungovat, nebo aby pro vás nebyl problém si najít více naplňující.
Lukáš Dastlík