Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Agresivní noční můry: Sny mohou být vyvážením našich vědomých postojů.
Dobrý den, chtěl bych se poradit se svými děsivými sny. Často, i několikrát do měsíce, se …
Marta Helingerová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
5. 1. 2012
Dobrý den,
chtěl bych se poradit se svými děsivými sny. Často, i několikrát do měsíce, se mi zdají hrůzně vypadající sny. Většinou jde o nějaké krveprolití, ne však způsobené mnou. Nedávno například šlo o masakr na mé střední škole, za kterým stál jeden z mých spolužáků.
Děsí mě to, protože mě napadá, zda‑li se nejedná o mé podvědomé sklony k agresivitě. V běžném životě s tím problém nemám, jsem velký pacifista a násilí se mi hnusí, ale v noci je kolem mě násilí až až.
Děkuji za odpověď.
Mike

Názor odborníka
Dobrý den, Miku,
mimovědomou oblast vnímejte jako partnera, spojence, nikoliv protivníka. Opakování znamená zdůraznění tématu, jako když něco napíšete, podtrhnete a ještě zvýrazníte barvou. Je tedy namístě otázka, co vám vaše duše prostřednictvím snu sděluje?
Sen pracuje jinak než vědomí, používá symboly a metaforický jazyk. Sen berte jako hádanku, šifru. Nabídnu vám některá možná vysvětlení či rady, jak váš sen brát, porozumět mu.
Nabízí se otázka, jaké má ve vašem životě agresivita místo? Píšete, že jste pacifista, hnusí se vám násilí. Což jsou postoje založené na emočním hodnocení líbí‑nelíbí. Sen může být vyvážením vědomého postoje. Když vědomě něco prosazujeme a něco jiného vehementně odsuzujeme, sen jako by chtěl být spravedlivý, a tak nám přinese či ukáže přesně to, co nechceme, co vědomě potlačujeme, odmítáme. Ať už vědomě zaujímáme jakýkoliv jednostranný pohled, nějak se vůči skutečnosti vymezujeme, sen tyto hranice boří a překračuje. Agrese je o energii, útoku, sebeprosazení na úkor druhého, nepřiměřené síle. Zkuste pokračovat dál a napsat si, co všechno pro vás agrese znamená.
Denodenně jsme v kontaktu s druhými, zažíváme nejrůznější situace. Ne vždy chceme nebo můžeme reagovat tak, jak nám radí emoce nebo impulsy. Jak reagujete, když vás třeba někdo předběhne ve frontě? Určité síly, energie je třeba, abychom se prosadili, nenechali si líbit, když nás chce někdo využít nebo manipulovat. Nebo když by vás nebo vaši partnerku začal obtěžovat opilec. Nebo když vidíte, že v práci dostáváte víc úkolů než váš kolega, který se nenechá prací zavalit, zatímco o vás šéf ví, že mlčky uděláte vše, co vám uloží a že to uděláte třeba o víkendu. Co když vám sen chce říci, že je někdy dobré se ozvat?
Pokud vědomě zdůrazňujeme jeden pól, ten druhý se ocitne mimo vědomí. Odtud se ozve prostřednictvím snů, nebo ve formě impulsivního chování, ke kterému nás dožene krajní situace nebo třeba už zmíněný alkohol.
Agrese ve snech, pokud ji máte vědomě zvládnutou, má jinou funkci, než když se chcete ozvat nebo prosadit, ale z různých důvodů to nejde (např. přísný rodič nebo autoritativní kantorka dovede spolehlivě tyto přirozené snahy v dětství a dospívání zabrzdit). Zdroj blokády vlastní energie může být i vnitřní, obecně to lze nazvat strach být sám sebou.
Agresivitu a pacifismus si vezměme v širším kontextu lidské společnosti. Překládala jsem knihu esejů od Roberta D. Kaplana Přicházející anarchie. Poslední esej nesl název „Nebezpečí míru“. Kaplan zde připomíná, že mír jako primární cíl je nebezpečný, protože z něho vyplývá, že v jeho zájmu jste ochotni obětovat jakékoliv pravidlo. A dodává: „Čím by byla humanita bez rebelií…Dlouhotrvající mír přinese politiky, kteří budou postrádat tragickou historickou paměť, budou tedy málo moudří.“
Konflikty, agrese, války patří k historii lidstva. Otisk této historie je obsažen v oblasti kolektivního nevědomí. Vedle osobního nevědomí (které obsahuje zážitky, emoce a myšlenky pocházející výhradně z našeho života, tedy vše, co projde naším vědomím) je zdrojem, podhoubím, ze kterého vyroste sen. Sny vám tedy připomínají tuto stránku lidské povahy.
V pozadí agrese je energie, která chce ven – chuť se poprat, něco rozbít. Stejně tak ale zdravá, přiměřená dávka agrese dokáže zachránit, pomoci nebo může být přetransformována/vybita třeba štípáním dřeva nebo sportovním výkonem. Nezvládnutá agrese znamená vybití energie směrem ven. Opačný extrém znamená její hromadění, energie zůstává uvnitř. Obrazem nevybité energie může být snová scéna, kde hraje agrese ústřední roli.
Využívejte celý web.
Předplatné
Zmiňujete poslední sen, který se odehrál ve škole. Proč vás sen vrací na střední školu? Kolik vám tehdy bylo let a jaký jste tehdy byl, jaké jste řešil problémy? Ve škole, doma, v sobě? Jak byste popsal onoho spolužáka, jak na něj vzpomímáte? Jaké vlastnosti demonstruje? Důvěřujte snu v tom, že vybral tuto konkrétní osobu, a ne jinou.
Doporučuji vám si psát deník, snažte se vysledovat spojitost snů s denními událostmi. S delším časovým odstupem se vám pravděpodobně vynoří nějaká zákonitost či podobnost. Už jen tím, že se budete snažit propojit vaše sny s vaším vědomým životem, přiblížíte se o krok blíž k porozumění toho, co vám sny chtějí říci.
Přeji vám na této objevitelské cestě mnoho zdaru.