Poradna
odemčené
Alkohol a léky
Beru antidepresiva. Vím, že bych neměla pít, ale neumím si pomoci.
Radkin Honzák
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
12. 10. 2017
Mám všechno, co potřebuji ke spokojenému životu – bydlení, dobrou práci, hodného a pracovitého muže. Děti už jsou dospělé, mají svůj život a dělají nám jen radost. Taky můžu provozovat svou vášeň – cestování.
Jenže já jsem postupně přestala mít radost ze života. Nic mě nebavilo, chtělo se mi jen sedět a zírat před sebe. Taky jsem začala občas pít na uvolnění, ale to je začarovaný kruh. Nakonec mě manžel přiměl k návštěvě psychologa a ten mě poslal k psychiatrovi, který mi diagnostikoval depresi.
Užívala jsem Citalec, ale vadily mi nežádoucí účinky, tak užívám Valdoxan cca dva měsíce. Ten efekt se mi nezdá tak zjevný, ale je mi určitě líp než před návštěvou lékaře. Problém je, že se stále ráda napiji vína.
Neopíjím se, ale mám velké výčitky svědomí, protože jsem si řekla, že nebudu pít o samotě. Navíc k AD by se pít nemělo a já teď nevím, co mám dělat. Není to nepřekonatelné, ale moc mě to trápí a chci to vyřešit.
Jsem alkoholik? Mám pocity viny a nejsem schopná to přiznat svému lékaři.
Anna, 49 let

Názor odborníka
Milá a vážená paní Anno,
obávám se, že moje odpověď je přesně to, co víte a co si nechcete ještě přiznat: alkohol je váš problém, a dokud se s ním nevyrovnáte, budete se zbytečně trápit. Navíc – bez jakéhokoliv moralizování, čistě technicky – alkohol pracuje PROTI mechanismu, kterým pracují a pomáhají antidpresiva. Takže je to trochu jako Penelopé a její koberec: co ve dne utkala, v noci rozpárala.
Já bych na vašem místě asi řekl psychiatrovi: Dozvěděla jsem se, že existuje lék zvaný Campral, který brzdí touhu po alkoholu (craving), a protože mám občas žízeň a bojím se, že mě přemůže, byla bych vděčná, kdybyste mi ho napsal.
A pak to chce nejméně čtyři měsíce suchého režimu, odolat i „jednorázovkám“, když ne upřímně, tedy pod záminkou jakéhosi nejmenovaného – co je komu do toho – léku, který to nesnese (věrohodně zní: strašně se mi točila hlava nebo také: naskočila mi kopřivka, když jsem to smíchala).
Do začátku si koupit dost vitamínů B a pít hodně vody a ovocných čajů, na nervózní třes pomáhá vitamin B6 neboli pyridoxin. Pohyb denně až do zapocení a kontakt s lidmi. Také je užitečné vést si deník, kam se zapisují jak radostné momenty, tak obtíže a návody na jejich zvládnutí. Jeden díl se stránkami dělenými napůl; vlevo psát, co mi vyvolává chuť na víno, a vpravo, co mohu místo toho dělat a choutky překonat.
Tak to jde zvládnout svépomocí. V případě potřeby pomoci jsou tu AR ordinace, organizace AA (Anonymní Alkoholici), stránky dr. Nešpora a další možnosti.
Držím palce a věřím, že to zvládnete!
Radkin Honzák