Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Bojím se, že zůstanu sama: Zaměřte se na důvěru v sebe a život.
Dobrý večer, mám problém s jedním mužem. Minulý rok jsme se seznámili a chvíli to vypadalo…
Michal Petr
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
15. 7. 2013
Dobrý večer, mám problém s jedním mužem.
Minulý rok jsme se seznámili a chvíli to vypadalo na vztah, jenže pak z toho sešlo. Vždy navrhl nějaké setkání, ale pak to půl hodiny před schůzkou odvolal.
Když jsme si volali, neustále tvrdil, jak mě má rád. Nějakou dobu jsem se z toho nemohla vzpamatovat a měla jsem i občasné deprese.
Zkoušela jsem po celý ten rok ještě navázat kontakt, ale bylo to jen z mé strany. Po roce jsem s ním opět navázala kontakt. Dotyčný se mi ozval a popisoval mi, jak moc mu chybím a jak moc jsem pro něj důležitá. Domluvili jsme si schůzku a dotyčný přijel. Dohodli jsme se, že nadále budeme v kontaktu, ale když jsme byli domluvení na další schůzce, opět to odvolal.
Nechápu jeho chování a bojím se, že třeba trpí nějakým psychickým problémem. Nedokážu se zbavit myšlenek na tohoto člověka. Ale čeho se bojím nejvíc je právě samota.
I když jsem mladá bojím se, že svou příležitost promarním a zůstanu bez manžela a bez rodiny. Možná právě proto se snažím neustále kontaktovat muže, který mi tvrdí, že mě má rád, ale ubližuje mi.
Mým největším snem je mít děti a bojím se budoucnosti bez nich.
Mohli byste mi nějak poradit co se životem dál?
K.

Názor odborníka
Dobrý den.
Děkuji za váš dotaz, resp. popis situace s mužem, protože na dotaz, co se svým životem dál, vám takhle od boku poradit nemohu. Ale mohu k vaší situaci něco říct a třeba vám z toho něco pomůže, abyste našla svou vlastní cestu.
Je dobré, že víte, co chcete. Někdy však to, co chceme, nechce nás anebo to pro nás není vhodné. Muže, o kterém píšete, jsem neviděl, těžko tedy můžu vědět, co se v něm odehrává. Nicméně vždy, když vidíte rozpor mezi slovy a chováním, tak doporučuji věřit chování. Jestliže dotyčný sice slovy říká, že s vámi chce být, ale jeho činy sdělují něco jiného, tak může svým slovům sice věřit, ale není schopen jim dostát. A to v lepším případě. V horším případě si prostě vymýšlí, aby dosáhl toho, co chce.
Každopádně bych doporučil, abyste byla opatrná. Já vím, že můžete mít pocit, že už žádný lepší muž nepřijde, to tak často bývá. Naštěstí zkušenost ukazuje, že to je lichá obava. Chápu, že chcete mít rodinu, děti a milujícího muže. To ale znamená muže, který ví, co chce a jeho slova jsou shodná s tím co dělá. V muži je dobré mít oporu a podporu a pokud není spolehlivý v začátcích, je to signál, který je dobré vzít vážně.
Je opravdu na vás, zda chcete ve svých představách živit vztah, který možná neponese plody. Pokud se rozhodnete, že vám přináší spíše trápení než radost a že z dlouhodobého hlediska jde spíše o ztrátu, pusťte ho vědomě k vodě. Smiřte se s tím, že zrovna tento vztah nevyjde. A dívejte se dopředu. S důvěrou, že muž, kterého hledáte, k vám přijde. Aspoň víte, co vám nedělá dobře a co by ten příští měl mít.
Pokud byste mu ještě chtěla dát šanci, doporučuji se ho normálně, ale upřímně zeptat, proč se chová, tak jak se chová. Sdělit mu, co potřebujete pro spokojený vztah a sledovat, zda je v nějakém daném časovém horizontu (např. měsíc dva) schopen a ochoten svým slovům dostát. Podle toho se pak zařiďte.
Ještě pár slov závěrem. Ve vašich větách čtu, že se hodně bojíte. Samoty, budoucnosti bez dětí, že promarníte svou příležitost… Strach je přirozená emoce, která by nám však měla pomáhat a ne omezovat. Dělat zásadní životní rozhodnutí ze strachu je něco, čemu je vskutku dobré se vyhnout. Zaměřte se spíše na důvěru. V sebe a v život, který vám přinese vše co je třeba. Včetně zkušeností s muži. Každá taková zkušenost vám pomůže víc a hlouběji si uvědomit, co je pro vás a vaši představu vztahu opravdu podstatné a co méně.
Tak držím palce, ať uděláte dobré rozhodnutí. S tím, že dobré nemusí znamenat lehké, ale vaši další cestu podporující…
Michal Petr