Poradna
odemčené
Chronická nemoc
Moje potíže jsou viditelné a nakažlivé. Stydím se a trápím se, necítím se mezi lidmi dobře.
Hana Štráfeldová, Psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
9. 7. 2025
Už skoro rok se léčím s mykózou nehtů a bradavicemi na rukou a nohou, které jsou jednak na první pohled viditelné a jednak infekční. Myslím, že ke vzniku mohly přispět i prodělané deprese, které mohly zapříčinit snížení imunity. Po vyléčení se snažím stres snížit, umím s ním i lépe pracovat, ale tohle je věc, která mi v tom zrovna nepomáhá. Je to už hodně frustrující a vyčerpávající boj, i proto, že od začátku stav svědomitě řeším, chodím k lékaři, dodržuji léčbu i doporučení stran životosprávy, chovám se zodpovědně vůči okolí, stojí mě to hodně času, energie i peněz…, a přesto stále nevidím výraznější zlepšení.
Jsem nešťastná z toho, že jde o věc, která je nakažlivá, viditelně nevzhledná a zároveň její další vývoj a vyléčení jsou nejisté. Stydím se za to, protože jsem vždy přirozeně dbala o sebe a hygienu. Trápí mě, že mě to nutí k sociální izolaci. Jednak nechci infekci na nikoho přenést, jednak je mi nepříjemné, když se mě na to lidé ptají, všímají si toho (náplastí), protože sama nevím, jak o tom komunikovat. Proto mám tendenci se kontaktu spíše vyhýbat a minimalizovat ho jen na nezbytnou míru.
Aktuálně mi také vyvstala ještě nová situace, ke které nevím, jak se postavit. Potkala jsem sympatického muže, se kterým cítíme potenciál pro partnerský vztah, ale nevím, jak o těchto problémech komunikovat s ním. Nechci mu lhát, nechci ho hned na začátek odradit, ale nevím, jak to s ním řešit i vzhledem k tomu, že abych ho infekci nevystavila, musel by případný fyzický kontakt být limitovaný… a já ke všemu ani nevím, na jak dlouho. Myslím, že podobná situace může trápit i mnoho dalších lidí, a budu moc ráda za váš pohled na věc.
Anonym, 30 let

Názor odborníka
Dobrý den,
děkujeme za váš dotaz. Vnímám, že tato dlouhodobější zdravotní potíž vás tíží nejen ve fyzické rovině, ale potýkáte se i s nepříjemnými pocity a sociálními dopady. A rozumím, že možná zažíváte frustraci spojenou s doposud nepříliš úspěšnou léčbou. Je jistě velmi dobře, že chcete tuto psychickou nepohodu řešit a že jste se rozhodla pro hledání podpory.
Věřím, že po fyzické stránce děláte vše možné. A ta psychická je s tím jistě propojená. Je možné, že tyto kožní potíže mohou mít nějakou hlubší psychosomatickou příčinu, že tím chce zkrátka tělo něco říci. Což nelze jakkoli předjímat zde v písemné odpovědi. Tudíž bych vám nejraději doporučila bezpečné prostředí individuální psychoterapie, kde se můžete vydat do hlubin vaší duše a možné příčiny těchto kožních onemocnění odhalovat.
Jak být s lidmi
Zároveň zde vnímám téma obtížnějšího přijetí sebe sama v tomto aktuálním zdravotním stavu. Což vás také asi posílá do sociální izolace. A že je těžké o této nemoci s lidmi mluvit. Je však velice dobře možné, že právě udržování kontaktu s těmi blízkými, kterým důvěřujete, může být samo o sobě přínosné, možná až terapeutické.
Mohlo by vás zajímat
Jak se pod palbou vrátit do klidu
Techniku Box Breathing používají speciální jednotky. Zkuste to taky.
Přečíst článek
To, čím procházíte, se možná vám zdá jako větší strašák, než ve skutečnosti je a než jak to vnímají vaši blízcí. Že je to něco, co se prostě lidem stává, jako se jim stávají i jiné zdravotní problémy. Chápu, že vaše onemocnění je nepříjemné, protože je vidět. Ale je to prostě nemoc. Nemoc, ze které se aktivně snažíte uzdravit. Nedělá to z vás v žádném případě méně hodnotného člověka.
Slyším, že jste velmi zodpovědná a nechcete nikoho v okolí nakazit. Což je jistě velice chvályhodné. Přesto věřím, že pro bezpečný kontakt lze do doby vyléčení možná nastavit nějaká opatření, aby k přenosu nákazy nedošlo, ale zároveň abyste mohla vztahy nadále živě udržovat.
Upřímnost jako základ vztahu
Co se týče navázání vztahu s novým mužem, chápu, že zde se ještě víc prohlubuje nějaká obava z možného ne/přijetí, jelikož je zde potenciál pro větší blízkost. Pokud usoudíte, že se sbližování vyvíjí pro vás dobrým směrem, a cítíte, že máte vzájemně o sebe zájem, můžete tomuto muži nějakým citlivým a jednoduchým způsobem nastínit, co vás trápí.
Je možné, že otevřenost v komunikaci prohloubí váš počínající vztah a budete se vedle něj cítit bezpečně. Pokud by tuto informaci přijal rezervovaně, či dokonce negativně, je to možná znamení, podnět k přehodnocení, zda s takovým mužem chcete blízký vztah budovat a vystavovat se tak možnému nepřijetí taková, jaká jste právě teď. Moc držím palce!
Hana Štráfeldová