Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Cukají mi svaly, je to stresem? Patrně ano, obraťte se na odborníka.
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda může za mými problémy stát psychika. Od malička jsem…
Alena Večeřová Procházková, Psychiatr
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
19. 2. 2015
Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat, zda může za mými problémy stát psychika. Od malička jsem úzkostný člověk. Střídají se u mě období nervů a klidu. Zvýšeně se pozoruji, mám spoustu různých příznaků.
Poslední moje problémy začaly po dlouhodobém stresovém období. Po neshodách se švagrovou a onemocnění tchýně, kterou jsem měla velice ráda, jsme s rodinou přestali k tchýni jezdit a dokonce jsme se skoro dva roky nebavili. Teď už komunikujeme, ale vnitřně jsem se nesmířila s tím, co mi řekla, jak se zachovala a chová teď i k mým dětem, asi se tím pořád užírám.
A teď k mým problémům. Po nemoci a stresovém období mi začalo asi před rokem a něco cukat ve svalech. Jednou je to na lýtku, pak ruka, noha zase, zadek, krk… Stěhuje se to. Když jsem ve stresu a nebo unavená více, tak se to objevuje hodně, jindy sem tam, někdy méně, někdy více. Nejvíce, když jsem v klidu, třeba při sledování televize. Teď mi skoro měsíc a půl cukalo oko. Nasadila jsem si vysoké dávky hořčíku a B‑komplex a zdá se, že to přestalo.
Sedla jsem k internetu, začala hledat nemoci, z čeho to může být, a našla takové hrůzy, že jsem z toho ve stresu ještě víc. Jsem v začarovaném kruhu, na neurologii se bojím jít, když jsem tam byla před rokem kvůli jinému problému a zmínila se, že mi cukají svaly, tak mi řekli, že je to neuróza.
Můžou být moje problémy způsobeny stresem? Mám strach, už jsem zoufalá. Zvýšeně se pozoruji. Děkuji za odpověď.
Petra

Názor odborníka
Dobrý den, milá Petro,
zdravím vás a oceňuji, že jste se dokázala se svými problémy svěřit. Za vašimi problémy psychika skutečně stát může a svědčí pro to zejména prchavost a proměnlivost příznaků (cukání svalů pokaždé jinde, horší ve stresu a při únavě) a také začátek potíží v období zvýšeného stresu. Dalším důležitým údajem, který svědčí pro psychickou příčinu, je údaj o zlepšení po vysokých dávkách hořčíku. Velmi dobře jste nasadila hořčík a vitamin B. Aby se hořčík dobře vstřebával ze střeva, je potřeba ještě kombinace s vápníkem, např. 1 tbl vápníku ráno a hořčík 2 tbl na noc.
Píšete, že se zvýšeně pozorujete, rozumím tomu tak, že cukání ve svalech vyvolalo zvýšené obavy o zdraví, což je běžné. Jestli jste hledala všechny možné příčiny na internetu, chápu, že můžete být vyděšená, tady platí, že všeho moc  škodí, v tomto případě zaplavení informacemi může způsobit, že se v nich pak člověk „topí“. Pravděpodobnou příčinou cukání ve svalech je právě nerovnováha v minerálovém prostředí ve svalech, hořčík se ve stresu spotřebovává asi 20× rychleji než v běžném provozu. Když neurologové řekli, že jde o neurózu, což je pojem, který se dnes již nepoužívá, znamená to, že jde o projevy v důsledku dlouhodobého stresu, napětí a úzkosti či obav.
Píšete, že dispozice k úzkosti máte od dětství, může jít o dědičnou vlohu nebo reakci na rodinné nebo výchovné prostředí. Nyní se úzkost zvýraznila a orientuje se na zdraví. Zde mohou pomoci malé dávky antidepresiv, ať už syntetického, nebo přírodního původu (např. třezalka – Modin, šafrán – Saframyl nebo extrakt z magnolie – Magnolia), případně homeopatika. Bylo by proto vhodné obrátit se na psychosomaticky uvažujícího psychiatra, případně homeopata.
Pokud se vnitřně užíráte negativními pocity vůči švagrové a obtěžuje vás to, doporučuji psychoterapii, ať už ve formě individuální, skupinové nebo rodinné. Jedná se o manželovu sestru a jeho matku a předpokládám, že chronifikovaný konflikt do určité míry ovlivňuje i váš manželský vztah.
S pozdravem, držím vám palce,
Alena Večeřová Procházková