Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Dcera vše vyzvrací: Jaké změny pozorujete v jejím duševním životě?
Dobrý den, má patnáctiletá dcera váží čtyřicet kilogramů. Je bledá, hubená, slabá, ale jí…
Veronika Klempová, Psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
16. 1. 2012
Dobrý den,
má patnáctiletá dcera váží čtyřicet kilogramů. Je bledá, hubená, slabá, ale jíst nechce. To, co sní, okamžitě vyzvrací. Často se jí motá hlava nebo má průjem.
Máme vyhledat lékaře?
Děkuji.
Anna

Názor odborníka
Dobrý den, paní Anno,
děkujeme za důvěru, se kterou jste se na nás obrátila s vaším dotazem. To, co popisujete, mohou být projevy nějakého somatického onemocnění, které by zjistil nebo vyloučil lékař. Příčiny však mohou být i psychického rázu. Napadá mě, zda pozorujete na své dceři i nějaké změny, které se týkají jejího duševního stavu? Jak se nyní v životě cítí, co a jak prožívá?
Jelikož pracuji jako terapeut s klientkami, které trpí poruchami příjmu potravy, při čtení vašeho dotazu mě napadaly souvislosti spojené s tímto psychickým onemocněním, napíšu vám nyní proč.
Lidé, kteří trpí poruchami příjmu potravy, mají silný strach z přibírání na váze a snaží se jakýmkoliv způsobem přibírání zamezit. U mentální anorexie je to nejčastěji odmítání jíst, někdy dochází i k používání projímadel. U bulimie pak dochází k přejídání a následnému zvracení. Důsledkem bývá podváha a špatná nutriční výživa organismu. Patří k tomu právě i motání hlavy, bušení srdce, u žen pak poruchy – vynechávání, někdy i vytracení menstruace.
Na psychické rovině tito lidé prožívají silnou nespokojenost sami se sebou, strach z chyb a také je pro ně poměrně obtížné osobně s někým své pocity vůbec sdílet.
Motivace k léčbě bývá někdy poměrně těžká, neb ji blokuje již zmiňovaný strach z přibírání na váze (tloušťky), klienti často mluví o zvýšeném strachu ze selhání, z odmítnutí a opuštění.
Doporučila bych vám tedy si s dcerou lidsky a klidně promluvit o tom, jak se sama v sobě cítí, můžete popsat jaké změny na ní pozorujete . Pokud s dcerou tak otevřete téma, které souvisí s jejími problémy v psychické oblasti, doporučila bych vám vyhledat psychologa, či psychoterapeuta, pomoci může i rodinná poradna. Druhou variantou je, že může jít o zdravotní komplikace – s těmi pak je na místě vyhledat lékaře (začít můžete u svého praktického).
Přeji vám i dceři hodně sil. Ať naleznete vhodnou cestu ke spokojenosti a zdraví.
Veronika Šuráňová