Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Dítě otravně kňourá. Jak ho zlozvyku zbavit?
Synovi jsou čtyři a v posledních měsících velmi často „kňourá“. Říkáme mu: Mluv, řekni co chce…
František Matuška
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
16. 6. 2010
Synovi jsou čtyři a v posledních měsících velmi často „kňourá“. Říkáme mu: Mluv, řekni co chceš, uděláme to. On ale plačtivě cosi mumlá, často neví, co chce. Denně takto prokňourá i několik hodin, občas padne i pár na zadek, když nás z toho už bolí hlava. Jinak je veselý, mluví i artikuluje výborně, vyrůstá v harmonickém prostředí. Staršímu bratrovi je už patnáct, oba se ale mají moc rádi. Jak syna zbavit tohoto obtěžujícího návyku?
Ivana

Názor odborníka
Že si čtyřleté dítě občas zakňourá bych považoval za docela normální. Možná tu a tam potřebuje upozornit „svoje dospěláky“, že je malý, že prostě jejich tempu a tempu doby nestačí, získat trochu pozornosti, prostě svým dětským chováním zavolat na mámu či někoho jiného z blízkých.
No a když by to přeci jen přesahovalo pro vás, rodiče, únosnou mez, mohly by být k užitku tzv. paradoxní reakce, které berou dítěti „vítr z plachet“. Jednou z takových reakcí je ocenění: Ty ale krásně kňouráš, zakňourej mi ještě! … Jo, to bylo taky moc hezký, ještě! … Hezký! A neuměl bys to ještě trochu víc nahlas? Nebo trochu delší zakňourání?" Nebo „A zkoušel jsi někdy kňourat takhle?“ Maminka předvede jiný typ kňourání. Prostě si spolu a s tím kňouráním tak trochu pohrát a během té hry případně nabídnout pozornosti dítěte přesměrování na jiné podněty, na jinou činnost.
Pokud by přeci jen ani tyto – možná trochu zvláštní – návody nepomohly, pak by to asi chtělo nějakou tu konzultaci u zkušeného rodinného psychoterapeuta, který
a) nebude z dítěte dělat „dítě psychicky nezralé či nemocné“ (vnímám jako významný úkol pro rodiče uchránit své děti přede všemi „děti patologizujícími profesionály“
b) pomůže vám najít co nejjednodušší recept na společnou změnu, uskutečněnou někdy i takovými cestami, jež všechny zúčastněné baví a při kterých se i něco společně naučí.
Výše uvedené rady a doporučení berte, prosím, s rezervou. Jste dobrá a starostlivá máma, která se zajímá o svého syna, zná ho nejlépe, jak ho kdo znát může. Stejně tak znáte velmi dobře i prostředí vaší rodiny a tak – možná s podněty výše napsanými – můžete přemýšlet o tom, co vaše situace opravdu potřebuje.
Přeji hodně úspěchů a budu rád, když nám i našim čtenářům třeba s odstupem času napíšete, jak se Vám podažilo společně si zakňourat naposledy.