Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Drsný přítel: Zapadá realita do představ o vaší společné budoucnosti?
Dobrý den, s přítelem jsem rok a tři měsíce. Je mi dvacet, jemu dvacet devět. Každých čtrn…
Marta Helingerová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
5. 10. 2011
Dobrý den,
s přítelem jsem rok a tři měsíce. Je mi dvacet, jemu dvacet devět. Každých čtrnáct dní se hádáme kvůli tomu, že chci taky někdy jet do svého rodného bydliště za tátou. Vadí mu, že tam mám své kamarádky, které se mu nelíbí a to je viděl jen jednou. Říká o nich, podle vzhledu, že fetují a podobně. Strašně mi pak nadává, že chci být s nimi venku. Od té doby, co jsem s ním, nemůžu chodit ven. Jednou mě pustí a druhý den mi to vyčítá.
Pak mi vyčítá, že jsem se se svojí mámou dala dohromady, vadí mu, že jí dávám přídavky, které mi dává na stavební spoření. Mají mezi sebou velké konflikty a já si mezi nimi připadám jako živý terč. Promluvit si spolu nechtějí. Když se pohádáme, říká mi tak krutá slova, že jsem to nikdy nezažila. Říká, že chce se mnou mít rodinu, že chce něco vybudovat atd. a kvůli tomu já musím sedět doma a jednou za týden můžu jet za tátou. Musím se vrátit ve stejnou dobu, co se můj partner vrací domů z práce.
Poslední dobou mi dělá i to, že mi slíbí, že někam půjdeme, ale pak dá přednost rybám s kamarádama. Kdybych to udělala já, tak je zle. Dělá mi to neustále, příjde mi, jakoby už o mě neměl zájem, jako bych u něj byla na posledním místě. Opustit ho nechci, protože ho miluji a představuji si s ním hezkou budoucnost. Ale tyto vady bych potřebovala nějak vyřešit. Nevím, co mám dělat, jsem už na dně. Děkuji.
Lenka

Názor odborníka
Milá Lenko,
zkuste si představit, že by vám v osmnácti někdo řekl: najdeš si kluka, který ti bude vyčítat, že navštěvuješ svoje rodiče, bude odsuzovat tvoje kamarádky, které máš ráda. Když ti slíbí, že spolu někam vyrazíte, ty zůstaneš doma a on půjde s kamarády na ryby. Budete se spolu hádat a budeš od něj slýchat krutá slova, jaká jsi nikdy nezažila. Pokud budeš chtít jít ven nebo navštívit otce, tvůj přítel ti to musí nejdřív dovolit. Navíc ti určí on, kdy se máš vrátit a stejně ti bude vyčítat, kde jsi byla. Budeš se cítit na dně. Nebudeš vědět, co máš dělat.
Vybrala byste si takový vztah, kdybyste věděla, co vás čeká? Pokud by se vám do takového vztahu nechtělo, jaké by byly důvody? Vy však takového partnera máte a chcete s ním založit rodinu. Píšete, že partnera milujete, ale zároveň zažíváte stavy beznaděje a bezmoci. Z toho, co popisujete, jde o vztah nerovný a nezdravý.
Vypadá to, že podle vašeho partnera děláte všechno špatně. Jaký může mít váš partner důvod k tomu, že vám vyčítal, co děláte, s kým se stýkáte? Váš partner má tendenci vás vést, považuje vás za nerozumnou? Jako kdybyste byla dítě, které není schopno si uspořádat svůj život, které potřebuje vedení. Kde váš partner bere jistotu, že ví, co je pro vás dobré? Co máte dělat, s kým se stýkat? Partner vás chce mít pro sebe a dle svých představ. Možná vašemu partnerovi vyhovuje, když jste izolovaná od svých blízkých a kamarádek, závislá jen na něm.
Píšete, že si s partnerem představujete hezkou budoucnost. Jak se váš partner chová v budoucnosti? Předpokládáte, že se změní, že se bude chovat jinak než v současnosti? Váš partner se sám od sebe nezmění. Pokud ho někdo nebo něco nepřiměje ke změně, jeho chování bude stejné, případně se bude snažit utahovat šrouby ještě víc. Budoucnost, jakou chcete mít a budoucnost vztahu, který popisujete, jsou dvě různé věci. Odložte růžové brýle a pokuste se do svých představ o budoucnosti zasadit vašeho přítele. Můžete tuto budoucnost, kde figuruje váš reálný přítel, stále označit jako hezkou?
Co vás v takovém vztahu drží? Máte strach, že zůstanete sama? Jste na příteli závislá i existenčně? Od otce dostáváte přídavky, takže sama si zatím nevyděláváte. Jde i o otázku bydlení? Nepíšete, jestli spolu bydlíte. Takže bych pouze spekulovala, zda ve vašem případě hraje roli i pohodlnost, za kterou se ovšem platí veliká daň. V případě, že se rozhodnete z takového vztahu odejít, znamenalo by to pro vás velikou změnu, které se možná bojíte.
Lenko, zkuste si promluvit s někým, komu důvěřujete. Buďte upřímná, popište váš vztah takový, jaký je nyní, co prožíváte, jak se chová váš partner. Zkuste se zamyslet, jak by se váš vztah vyvíjel. Co si o vašem partnerovi myslí vaše matka nebo váš otec? Oba mají životní zkušenosti, leccos viděli a zažili, vyslechněte si i jejich názor. Svěřte se kamarádce.
Zformulujte si, jak by měl vypadat váš vztah a jaký by měl být váš partner. Buďte konkrétní, jaké by měl mít vlastnosti, jak by se k vám měl chovat. Výsledek porovnejte s realitou. Jak prožíváte váš vztah? Co vám vyhovuje? V čem vás partner omezuje? Čeho se musíte vzdát, aby byl partner spokojen? Jak chcete naplnit váš život, abyste se cítila šťastná a spokojená?
Ujasněte si, co je pro vás důležité a trvejte si na tom. Nejednejte proti sobě, zapracujte na svém sebevědomí. Mnohé se vám vyjasní již při rozmluvě, zkuste si vše i napsat a vaše myšlenky a pocity zmaterializovat. Přečtěte si, co jste si napsala, případně požádejte kamarádku, aby vám to přečetla nahlas. Možná, když uslyšíte svá slova z úst druhého, bude vám vaše situace více zřejmá a ujasníte si, zda v takovém vztahu chcete pokračovat a jakou můžete očekávat budoucnost.
Přeji vám, abyste byla šťastná.