Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Dusí mě partnerova náladovost: Kolik nejistoty jste schopna zvládnout?
Dobrý den. S přítelem jsme spolu několik let, bydlíme v pronájmu. Přítel se chová moc hezk…
Martina Frintová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
21. 8. 2012
Dobrý den.
S přítelem jsme spolu několik let, bydlíme v pronájmu. Přítel se chová moc hezky, rád se mazlí, je něžný, občas řekne něco hezkého, akorát mě už tak nemiluje. Ale říká, že mě má rád.
To všechno je fajn, ale pak přijde den, kdy se mu nějak zadrhnou kolečka, nevím, jak jinak to napsat. V takovou chvíli z nějakého záhadného důvodu u něj zmizí veškeré pocity a uvažuje čistě logicky. A samozřejmě mizí i veškeré city vůči mně. Jsem z toho nešťastná, protože ho mám ráda, ale ve chvíli tohoto bezcitného období nejčastěji podává návrhy na rozchody, chová se totálně sobecky, chladně a bezcitně. Druhý den říká, že mě má rád a rozcházet se nechce, ať zapomenu na včerejšek. Že měl jen divnou náladu.
Poslední dobou se to vyskytuje často, dříve tak jednou za tři čtyři týdny, teď naposledy každý týden. Nevím, jestli to s tím nějak souvisí, ale všimla jsem si, že tato nálada se vyskytuje po spolu stráveném čase. Třeba o víkend jsme byli spolu a včera to na něj zase přišlo. Přitom víkend byl naprosto fajn, žádné hádky, rozuměli jsme si, choval se hezky.
Tyto nálady ho přepadají naprosto bezdůvodně. Nevím, co to má znamenat. Nechci ho opouštět, ale musím jeho problému rozumět. Je mu 25 let a v životě zažil i nějaká traumata, jako topení se ve vodě, kde málem umřel, nebo napadení jistou menšinou, kdy dostal cihlou do hlavy apod. Musím ještě poznamenat, že tyto nálady nejsou způsobeny alkoholem ani jinými návykovými látkami.
Děkuji za odpověď.
Lenka

Názor odborníka
Dobrý den, Lenko,
píšete, že žijete spolu s přítelem několik let, on má již delší dobu chvíle, kdy se s vámi rozchází a chová se, jakoby k vám nic necítil. Poslední dobou toto jeho chování přichází častěji než dříve.
Z vašeho dotazu rozumím, že ho máte ráda a chcete s ním ve vztahu zůstat. Současně chápu, že se trápíte.  Pokud je vztah jako na houpačce a partner opakovaně střídá odejít/zůstat, můžete ve vztahu pociťovat velkou nejistotu a nepohodu. Žít v napětí očekávání toho, kdy to zas přijde, být opakovaně konfrontována s partnerovou touhou se s vámi rozejít, je zraňující. O to více, že střídaní jeho nálad nemá žádný evidentní důvod a vy celé této situaci nerozumíte.
Z několika řádek vašeho dotazu si netroufám usuzovat na důvod jeho chování. Zkuste si vy sama popřemýšlet nad otázkou: K čemu mu toto chování může být dobré, co tím získává?
• Může si tím říkat o pozornost a ujišťování o vaší lásce
• získávat moc a kontrolu nad vámi a vaším vztahem
• manipulovat, aby něco získal.
Stejně tak může být důvodem nespokojenost ve vztahu a nerozhodnost udělat definitivní krok.
Všechny tyto možnosti jsou však pouze spekulace a důvod může být i někde úplně jinde, vysvětlení svého chování vám může poskytnout pouze váš partner. Doporučila bych vám, abyste si s ním zkusila ve vhodné chvíli v klidu promluvit. Popište mu, jak situaci vidíte vy, jak se v ní cítíte. Pokuste se mu vysvětlit, že ho máte ráda a o vztah stojíte, ale toto jeho chování vás opakovaně zraňuje a znejišťuje. Zajímejte se o to, jak váš vztah vidí on a proč k jeho střídání nálad dochází.
Co ho ve vztahu drží a co ho vede k rozchodu? Co můžete oba dělat pro váš vztah, aby vám v něm oběma bylo lépe? Zamyslete se také nad tím, kolik nejistoty jste ještě schopna ve vztahu zvládnout. Je to on, kdo se snaží vztah zároveň zachránit nebo se o to snažíte jen vy? Pokuste se najít odpovědi na všechny tyto otázky. Pokud oba dva stojíte o váš vztah a jste ochotni na něm spolu pracovat, můžete i využít podpory a odborné pomoci v manželské a partnerské poradně.
Přeji hodně štěstí!
Martina Frintová