Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jak komunikovat s psychiatrem?
Dobrý den, už několik měsíců se léčím u psychiatra, ale spíš to jde k horšímu, než k lepší…
Radkin Honzák, Psychiatr
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
8. 12. 2010
Dobrý den,
už několik měsíců se léčím u psychiatra, ale spíš to jde k horšímu, než k lepšímu. Nevím, jak s ním komunikovat: co říct a co už ne. Jsem hodně uzavřená.
Cosi mi diagnostikoval, ale dle toho, co čtu a nakolik jsem schopná to posoudit, tahle diagnóza mi moc nesedí. Nevím jak mu to říct, nebo ho na to upozornit. Bojím se, že spadl do pojmů a teď léčí diagnózu, ne mne.
Děkuji za Vaši radu, Alice
Alice

Názor odborníka
Milá a vážená paní Alice,
děkuji vám za důvěru a jen doufám, že se správně orientuji ve vaší situaci, kterou vnímám jako trochu nepřehlednou.
Píšete, že jednak nevíte, co před lékařem zatajit („co říct a co už ne“), dále, že vám cosi diagnostikoval a že vám tato diagnóza nesedí (nepíšete ale co), pak že nevíte, jak mu to říci, a nakonec, že se bojíte, že spadl do pojmů. Jakou radu tedy chcete? Jestli tímto způsobem komunikujete také s ním, bude trvat dlouho, než spolu najdete společnou řeč.
Jediné, co z vašeho dotazu vnímám, je pocit, že vám psychiatr nebo jeho léčba nevyhovují. V tom případě máte přinejmenším tyto dvě možnosti:
a) požádat ho přímo o vysvětlení, jak on vnímá váš problém, zda jej nevidí jinak než vy a jakým způsobem vám při jeho řešení chce pomoci. Na to máte nezadatelné právo a není to „drzost“, ale cesta k otevřenější spolupráci. Je to konečně obsaženo i v Kodexu České psychoterapeutické společnosti (ohledně práva na informace naleznete v naší poradně více například zde).
b) vzhledem k vašemu právu svobodně si zvolit lékaře můžete léčbu ukončit s tím, že si přejete přejít jinam (to je nutné, protože pojišťovny nemohou proplácet současně dva psychiatry a pokud byste byla vedena u obou, vznikly by vám problémy) a až si vyberete jiného, nechat tam zaslat vaši dosavadní dokumentaci, aby se zbytečně neopakovaly některé postupy a bylo na co navázat.
Budete‑li u dalšího psychiatra pokračovat stejným způsobem („Nevím, jak s ním komunikovat: co říct a co už ne.“), doberete se pravděpodobně do podobné situace. Není mi totiž jasné, proč jste psychiatra vyhledala, když s ním nechcete o svých starostech mluvit, resp. něco z nich mu nesvěřovat.
Přeji vám úspěšné vyřešení vaší situace.
MUDr. Radkin Honzák, CSc., psychiatr