Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jak mám ovládat vztek? Odhalte, co se za ním skrývá.
Dobrý den, potřeboval bych pomoct. Mám takový problém. Když se mi něco nedaří, tak mě to t…
Hana Krejsová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
23. 10. 2013
Dobrý den, potřeboval bych pomoct. Mám takový problém.
Když se mi něco nedaří, tak mě to trochu štve. Pak to přejde do fáze, kdy třeba praštím pěstí do stolu a řeknu: „Sakra.“ Pak je chvilku klid. Za chvilku mi to začne vrtat hlavou a jdu to (s chladnější hlavou) zkusit znovu.
Když se mi to pořád nedaří, tak to velice rychle přejde do fáze, kdy trochu nadávám. Většinou se „poštěstí“ a přijde někdo, kdo se začne vyptávat, co se mi stalo. A já vždy řeknu, že nic. Pak začnu být nevrlý a protivný. Nakonec zase přijde nadávání a pak mám pocit v rukou, že mám potřebu s něčím hodit.
Včera to zašlo moc daleko. Neovládl jsem se a praštil s mobilem o zem. Poprvé v pohodě, tak jsem sebral mobil ze země a šel si sednout, pak přišla druhá rána. V pohodě, zase jsem si šel sednout. Jak jsem držel mobil v ruce a psal na něm zprávu, tlačil mě do ruky, tak přišlo na ránu pěstí do stolu a zvolání další nadávky. Pak přišla třetí rána s telefonem na matraci postele a čtvrtá rána (ta osudná) o zem. A mobil už to „nerozdýchal“.
Tentokrát to zašlo už moc daleko a chci to řešit, než to zajde ještě dál. Třeba, že rozmlátím auto. Stalo se mi to už mockrát, ale tohle bylo nejhorší. Vím, že mi pomáhá se do něčeho vymlátit, no prostě se vyboxovat. Jenže tentokrát jsem žádnou chuť vyboxovat se neměl. Jelikož jsem přestal kouřit, a daří se mi to, přišel jsem o způsob, jak se zbavit stresu, vzteku… Takže teď nevím, co dělat. Bojím se, že podobný výbuch přijde a kdo ví, co se stane.
Děkuji za pomoc.
Libor

Názor odborníka
Dobrý den, Libore,
s tímto problémem nebojujete ani zdaleka sám. Většina z nás má zkušenost s tím, že nám někdy „ujedou nervy“ a pak si vyčítáme, že jsme nebyli schopni se ovládnout. Kouření dokáže přinést úlevu v situacích stresu a vzteku, ale za cenu závislosti. Právě ve chvíli, kdy se závislosti snažíme zbavit, tyto emoce vystupují silněji než obvykle. Těší mě, že hledáte jinou cestu, jak s nimi bojovat, než je cigareta.
První částí tohoto problému, je fyzické napětí, které je třeba vybít fyzickou aktivitou. Píšete o vyboxování, což je jednou z ideálních možností. Pomůže jakákoli náročnější fyzická aktivita, a to nejen ve chvíli, kdy vztek prožíváte. Pravidelná fyzická aktivita pomáhá vyrovnávat se se stresem, který může být jednou z příčin neadekvátních emocionálních reakcí.
Pokud chceme vztek ovládnout, je vhodné snažit se mluvit tišeji a pomaleji, zhluboka dýchat s prodlužováním času výdechu a dělat pomalejší pohyby. Znamená to, že v tu chvíli jdete proti přirozené reakci těla, a proto si v první chvíli můžete připadat trochu nepatřičně, ale když vydržíte, funguje to.
Další možností je zkusit se ze vzteku vypovídat. Píšete, že vaší obvyklou reakcí na otázku „Co se ti stalo?“ je „Nic.“ Dokážete si představit, že byste v tu chvíli řekl, co vás trápí? Vím, že právě tuto větu je mnohdy velmi těžké vyslovit. Společnost nás vede spíše k tomu, abychom emoce zlosti potlačovali, konflikty jsou považovány za něco nevhodného. Vztek ale patří k základním emocím. Každý z nás se někdy raduje a někdy naštve. Možnosti reakcí máme v zásadě tři. Buď se v tu chvíli tváříme jakoby nic a vztek doutná někde pod povrchem, dokud se mnohem později nevypustí nevhodným způsobem na nevhodnou osobu. Druhou možností je se hádat a křičet. Někdy to pomůže, ale dlouhodobě to vztahům rozhodně neprospívá. Třetí možností je naučit se o vzteku mluvit.
Proto, abychom o vzteku mohli mluvit, musíme si dokázat odpovědět na otázku, jaká emoce a potřeba se za naším vztekem skrývá. Pokud je vztek častý, ukrývá obvykle nějakou jinou, hlubší emoci, která souvisí s frustrací a z toho plynoucí bezmocí. Takto na dálku mohu jen těžko soudit, jaká je přesná příčina vzteku u vás, proto vám jen mohu doporučit se zamyslet nad tím, jaké místo má ve vašem životě frustrace, nejistota, bezmoc a stres. To jsou hlavní příčiny vzteku. Pokud se vám podaří pracovat s nimi, tj. dokážete je proměnit v konstruktivní potřeby, které můžete sdělit svému okolí, dokážete ovládnout i váš vztek. Jak vztek konstruktivně zpracovat je samozřejmě možné řešit také pomocí individuální terapie, popř. využít možnost krátkodobého poradenství, kdy vám psycholog pomůže pochopit roli vzteku ve vašem životě, proměnit ho v komunikovatelné potřeby a dále s nimi pracovat.
Držím palce,
Hana Krejsová