Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jak se odpoutat od rutiny? Vytvořte si časoprostor patřící jen vám.
Dobrý den, už nějakou dobu nevím, jak dál se svým životem. Je mi 32 let, jsem na mateřské …
Zuzana Řezáčová Lukášková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
21. 7. 2014
Dobrý den,
už nějakou dobu nevím, jak dál se svým životem. Je mi 32 let, jsem na mateřské se třemi malými dětmi a manžel je kamioňák.
I to je důvod, proč mám pocit, že je toho na mě už moc – se třemi malými dětmi prostě nemám žádný čas pro sebe. Občas mi vypomůžou rodiče, ale to jen opravdu výjimečně, protože jsou staří a tři děti jsou na ně už moc. Manželovi rodiče bydlí daleko a když přijedou, starám se spíš já o ně.
Celý den tedy trávím jen sama s dětmi, přebaluju, krmím, uklízím, vařím a to celé každý den pořád dokola. Nemám čas na zájmy, koníčky, kamarádky, ani knížku si pomalu přečíst nemůžu. Už mi to leze na mozek.
Je mi jasné, že mi nemůžete poradit, jak z téhle situace ven, protože jsem si ji zapříčinila sama… Spíš bych vás chtěla požádat o nějaké rady, jak se od téhle každodenní rutiny „odpoutat“ – tedy co dělat, abych nemusela celý den myslet jen na to, že mě další den čeká to samé…
Děkuji za jakoukoliv radu!
Daniela

Názor odborníka
Dobrý den,
děkuji za váš dotaz, Danielo. V situaci, kterou popisujete, nejste sama. Je mnoho žen, které nemají čas a prostor, aby se věnovaly samy sobě. Jsou pak vyčerpané, nespokojené a nešťastné. Často svou nespokojenost obracejí proti dětem nebo jiným členům rodiny. Jsem proto ráda, že svou situaci chcete změnit, abyste do tohoto stavu nedošla. Je to jen ve vašich rukách.
Moje rada je jednoduchá – vytvořte si časoprostor, který bude jen váš.  Chápu ale, že se mi to lehko píše a vám těžko provede. Mám pro vás proto několik tipů jak na to.
Abyste si uvědomila, z čeho můžete čerpat sílu, sepište si alespoň padesát věcí, které vám přináší nebo v minulosti přinášely radost a energii. Mohou to být drobnosti jako ranní káva nebo vana horké vody. Seznam klidně pište i několik dní. To vám pomůže si uvědomit, co jsou vaše zdroje. Podívejte se na svůj seznam a najděte si nějakou drobnost, kterou můžete pro sebe udělat každý den (vytvořte si svůj malý rituál).
Druhou možností je, že si vytvoříte jeden větší časový blok. Stačí jedna nebo dvě hodiny týdně, které budou jen pro vás. O něco jednodušší je vytvoření tohoto prostoru mimo domov. Někde, kde nebudete mít před očima vše spojené s péčí o děti a domácnost. Porozhlédněte se po volnočasové aktivitě, která vás bude bavit. Může to být cvičení, kreslení, hraní na nějaký hudební nástroj i zpívání. Nejlépe funguje, pokud si zaplatíte pravidelný kurz, kam budete docházet bez dětí. Některá centra, která tyto programy nabízí, zajišťují během svých kurzů i jejich hlídání.
Samozřejmě si můžete vytvořit svůj koutek, který vám pomůže být sama se sebou, i doma. Můžete využít i kuchyňský stůl, kam si večer dáte svíčku nebo oblíbený obrázek a použijete jakoukoli relaxační nebo meditační techniku, která je vám blízká.
Pokud je pro vás všechno výše uvedené nepoužitelné, zkuste nějakou aktivitu, která bude bavit vás i děti a bude něčím jiným. Může to být třeba vymalovávání mandal, které děti zabaví a vám poskytne prostor pro relaxaci. Pokud budete kreslit mandalu z okraje ke středu, pomůže vám to stáhnout se sama k sobě, do svého vlastního středu, kde je, podobně jako uprostřed hurikánu, klid.
No a drobnost závěrem – plán je jedna věc, ale pak musí přijít také realizace. Pokud vám připadá, že je sobecké věnovat hodinu až dvě týdně sobě, místo dětem a domácnosti, pak vám možná pomůže instrukce z letadla – v případě havárie nejprve nasaďte dýchací přístroj sobě a pak teprve se postarejte o své děti.
Zuzana Řezáčová Lukášková