Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jak se rozejít a neublížit: Upřímnost, ne plané naděje.
Dobrý den, píši vám zde příběh velmi silné lásky, kterou si stále navzájem opětujeme. I př…
Pavel Král
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
7. 10. 2011
Dobrý den,
píši vám zde příběh velmi silné lásky, kterou si stále navzájem opětujeme. I přesto vážně přemýšlím nad rozchodem, který ovšem přítelkyni zlomí srdce. Hlavní příčinou problémů je její negativistický přístup k životu, který se přirozeně odráží do celého jejího živoní stylu. Rád bych tento příběh zkrátil na tři okruhy – přátelé, chod domácnosti, kariéra.
Přátelé – nechce se seznamovat s novými lidmi, nemá ráda lidi, nejlépe jí je doma v posteli. Jediný, s kým vydrží, jsem já a je na mě upnutá a závislá.
Chod domácnosti – o úklidu bych se raději nezmiňoval, ale musím, protože to mě tíží opravdu hodně a to nejsem žádný maniak na úklid. Je to ten nejnepořádnější člověk, co jsem poznal. I chlap se stydí za takový nepořádek a já to všechno nezvládám uklízet, protože jí stačí odpoledne, aby náš pokoj proměnila v týden neuklízenou domácnost.
Všechny problémy a otázky, které vyvstávají v našem vztahu s ní řeším otevřeným rozhovorem a jasně jí dávám prostor a právo na vlastní názor. Také se starám o všechny peníze a veškerou administrativu.
Kariéra – i přes všechny tyto chyby je to člověk, který v práci vyniká a je všemi ceněný, se všemy vychází a všechno zvládne. Cítím, že cesta s ní nikam nevede. Zajímalo by mě, jak postupovat v mé situaci. Jak se rozejít? Říct, že chci pauzu? Jak oznámit rozchod, když vím, že jí hodně ublížím?
Petr

Názor odborníka
Dobrý den,
musím se přiznat, že nad touto odpovědí jsem skutečně dlouho přemýšlel a abych byl upřímný, stále si nejsem úplně jist, na co se vlastně ptáte. Říkám si, že kdybyste se ptal jen na to, jak se rozejít s přítelkyní, nemusel byste ji snad ani tolik popisovat. Pro rozchod to přeci není zapotřebí. Že byste tedy hledal porozumění a potvrzení, že je vaše rozhodnutí rozejít se správné, abyste ulevil očekávaným výčitkám svědomí?
Chcete snad slyšet, že rozchod je zbytečný, že se přeci vzájemně milujete – a přítelkyně se třeba může změnit? Jak říkám, nemám v tom, kam váš dotaz směřuje, docela jasno. Budu se tedy držet tří otázek na závěr vašeho dopisu a předem se omlouvám, pokud odpovídám na něco, na co jste se ptát nechtěl.
Rozchody zpravidla bolí a vy to, že se přítelkyně bude trápit, předpovídáte. Pokud se skutečně chcete s přítelkyní rozejít, myslím, že by bylo fér říci jí to upřímně a na rovinu a nenechat ji upínat se k planým nadějím, že se třeba ještě vrátíte. Pokud máte v úmyslu rozejít se, nemluvte tedy o pauze.
Také mě napadá otázka, zda byste stál o rozchod i v případě, že by se partnerka nějak změnila. V té souvislosti se tedy ptám, co by se stalo, kdybyste přítelkyni řekl, co vám vadí a že vám to vadí natolik, že uvažujete o rozchodu.
Pokud doopravdy nevíte kudy kam, zkuste spolu s přítelkyní jít k párovému terapeutovi. Pomůže vám dohodnout na změně nebo kultivovaně se rozejít.
Držím vám oběma palce, abyste našli to nejlepší a nejméně bolestivé řešení.
Pavel Král
Klinický psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut, soudní znalec
www.psychologickeporadenstvi.com/cz