Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Je to paranoia, není to paranoia? Přítel se asi zbláznil.
Přítel před pár lety začal psát do internetových diskusí. Píše značně kontroverzní věci, od po…
Kateřina Victorinová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
8. 6. 2010
Přítel před pár lety začal psát do internetových diskusí. Píše značně kontroverzní věci, od politiky přes ekonomiku po mezinárodní situaci. Podepisuje se různými pseudonymy. V poslední době chodí každý den do internetových kaváren, prý aby ho nevypátrali. Přichází s nejrůznějšími teoriemi, teď třeba s tím, že strana Věci veřejné je tajně financovaná lidmi kolem Béma, že je to jeho projekt. Prý už o něm vědí a hledají ho (nevím kdo vlastně). Když se dostane do ráže, křičí, jestli si uvědomuju, v čem žijeme a jaké nám hrozí nebezpečí. Myslím, že už je to na psychiatra. O jakou se v tomto případě může jednat diagnózu? Jak ho k psychiatrovi dostat? Je možné, že se to srovná? Co pro to můžu udělat?
Hanka

Názor odborníka
Ano, je to na konzultaci u psychiatra, Hanko. Pokud by to bylo pro přítele a pro vás schůdnější, lze začít i u psychologa, psychoterapeuta. Jedná se o paranoiu, čili paranoidní vnímání, prožívání i chování. Dostat člověka s tímto nastavením k psychiatrovi bývá velmi složité. Pomoci může využití toho, co takovému jedinci vadí osobně, například nespavost, úzkost, tělesné potíže. Co subjektivně vnímá jako nepříjemné, na tom by se dala postavit komunikace s odborníkem. Nelze tedy čekat úspěch cestou náhledu, pochopení, že je poněkud „mimo“, že je paranoidní. Často začínáme pracovat s okolím, pomůžeme vymyslet způsob, jak se sejít s pacientem. Diferenciální diagnostika je široká, může se jednat o paranoidní poruchu osobnosti, psychotické onemocnění (např. schizofrenii) nebo o psychotický stav vyvolaný užíváním psychoaktivních látek. Stav i situaci je potřeba hodnotit a řešit individuálně. Je dobré sejít se s odborníkem co nejdříve. Držím vám i vašemu příteli palce.