Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Kolega se chová jinak: Užívejte si obdiv nebo udělejte aktivní krok.
Dobrý den. Pracuji s kolegou, se kterým si nevím rady. Jsem v kolektivu oblíbená, nemívám …
Petr Pražák
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
13. 1. 2012
Dobrý den.
Pracuji s kolegou, se kterým si nevím rady. Jsem v kolektivu oblíbená, nemívám s lidmi problém, díky své vstřícné a pohodové povaze jsem si padla do oka téměř se všemi. Mám kolegu, který je mladší než já, svobodný. Moc milý a hezký člověk. Byla doba, kdy jsme se na sebe usmívali. Jednoho dne přišel do práce a jakoby se něco stalo. Nevím co.
Teď vnímám, jak mě pozoruje, staví se do míst, kde ho můžu vidět. Pracujeme v rozlehlém prostoru. Kdykoliv procházím kolem něj, zvedne hlavu. Někdy však pozdraví jen na půl pusy. Přestala jsem se tedy usmívat a řeším co se mohlo stát. Nedávno však probíhalo školení, kdy jsem si sedla na místo, přišel on, i když ještě všude bylo prázdno, sedl si proti mě, prohlédl si, co vše mám na stole a pak jsem vnímala, jak při školení zrcadlil mé pohyby. Byly to často úmyslně krkolomné pozice, které pro něj musely být nepohodlné.
Seděl proti mě s roztaženými nohami nebo si je nátahl pod stůl, kde jsem je měla natažené i já. Jsme oba dost vysocí a pro pohodlí jeden udělá maximum. Psychologie a vůbec vztahy mezi lidmi mě hodně zajímají, tak mě logicky zajímá, kde se stala chyba, co vysílám a proč se ke mě chová tak, jak se chová. Podotýkám, že s jinými kolegy se baví jinak, je milý, vtipkuje.
Mě začal oslovovat křestním jménem, potřebuje‑li po mě něco. Já to dělám stejně, vykáme si. Nenavrhla jsem mu tykání z toho důvodu, že lidem, kterých si vážím, prostě většinou vykám. Samozřejmě si tam s více lidmi tykám, ale ti pro mě nejsou důležití.
Irena

Názor odborníka
Dobrý den.
Pokud mohu interpretovat chování vašeho kolegy, tak se snaží upoutat vaši pozornost a podle toho, jak podrobně popisujete jeho chování, tak se mu to i podařilo. Muž chce obvykle upoutat pozornost ženy, která se mu líbí. Vzhledem k tomu, že ho popisujete jako „moc milého a hezkého člověka“, zdá se, že sympatie jsou oboustranné.
Otázka pro vás zní, nakolik je pro vás jeho dvoření příjemné a co chcete vy. Navazování vztahů na pracovišti je poměrně častý jev. Pokud případný pár dokáže rozumně oddělit osobní a pracovní záležitosti, může fungovat dobře a obvykle to nenarušuje ani další vztahy na pracovišti.
Složitější je, pokud se zároveň jedná o nadřízeného a podřízeného, ale to zřejmě není váš případ. Také fakt, že je váš kolega o něco mladší, není v současné době vnímán jako zásadní problém.
Jde tedy čistě o vaše osobní rozhodnutí, jak chcete situaci řešit a co je pro vás ideální výsledek. Můžete jeho chování zdánlivě ignorovat, jako to děláte doposud, nebo si s úsměvem užívat jeho obdiv či udělat aktivní krok i z vaší strany.