Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Kyberšikana na sociálních sítích: Obraťte se co nejdříve o pomoc.
Dobrý den, je mi 15 let a chtěla bych se vám svěřit se svým problémem, který mě trápí delš…
Alena Černá
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
16. 7. 2014
Dobrý den,
je mi 15 let a chtěla bych se vám svěřit se svým problémem, který mě trápí delší dobu.
Jde o to, že mě už asi dvě měsíce někdo obtěžuje na sociálních sítích – Facebook, Twitter a podobně. Vytváří falešné profily a posílá mi vzkazy, ve kterých mě různě uráží a zesměšňuje. Zakládá také stránky, na kterých mě uráží i veřejně, vytváří různé fotomontáže z mých fotek a občas i píše, kde jsem ten den byla a co jsem dělala. Když stránku nebo profil nahlásím, založí si nové a pokračuje v tom dál.
Kdyby mě někdo obtěžoval soukromě, asi by mi to tolik nevadilo, ale pocit, že si tuhle stránku čtou mí kamarádi (kteří sice tvrdí, jak je to hrozné, ale podezírám je, že se sami nad některými příspěvky dobře baví), mě trápí a také trochu děsí, zvlášť když jdu třeba do obchodu a pak se dočtu něco ve smyslu „kráva šla dneska pro mlíko“.
Nikomu kromě kamarádů jsem se zatím nesvěřila. Mám obavu, že rodiče by mi leda zakázali používat internet. Vůbec ale nevím, co s tím. Je možné vůbec něco dělat, když si ten člověk zakládá falešné profily? Jak můžu tuto situaci řešit? Děkuji za radu.
Týna

Názor odborníka
Milá Týno,
Díky za důvěru, se kterou se na nás v této nelehké situaci obracíte. To, co popisujete, lze klasifikovat jako kyberšikanu – opakovanou agresi se záměrem ublížit, kde prostředníkem jsou nové technologie. Jde o poměrně častý způsob agrese, který může být pro oběť často i více frustrující než agrese „v reálném světě“. Chování, kterému musíte čelit, může být skutečně velmi zraňující, a to, že už se to děje dva měsíce, musí být pro vás náročné.
Proto bych vás ráda podpořila k co nejrychlejším krokům, kterými lze kyberšikanu řešit. Píšete, že jste zkoušela stránky a profily nahlásit a útočník si založil nové. Je mi tedy jasné, že tzv. technické nástroje k řešení problému znáte a neosvědčují se vám (blokovat, nahlásit a řešit s případnými administrátory a tak dále). Možnosti řešení bych rozdělila do dvou oblastí, přičemž obě jsou myslím důležité – rovina osobní (týkající se blízkých vztahů) a rovina konkrétních kroků, zaměřených přímo na kyberšikanu.
Svěřte se s problémem rodičům
K rovině osobní: píšete, že jste se zatím svěřila jen kamarádům, a že rodičům se svěřit nechcete, protože máte obavu, že by situaci nerozuměli a reagovali nepřiměřeně (zakázali vám používat internet). Vaši obavu plně chápu a u mladých lidí v této situaci se s ní lze setkat často, přesto by bylo dobré, kdybyste se mohla svěřit nějaké dospělé osobě, která by při vás stála a pomohla vám to, co se děje, zvládat a také řešit. Napadá mě školní psycholog, někdo jiný z příbuzenstva, komu věříte? Případně můžete zkusit dát rodičům nejdříve přečíst nějaký materiál o kyberšikaně (např. http://www.6zs.cz/sites/default/files/pdf_soubory/CD_kybersikana.pdf), kde je krom praktických tipů také zdůrazněno, že zákazy přístupu na internet nic nevyřeší a jsou naopak spíše na škodu.
V každém případě je pravděpodobné, že se rodiče vzhledem k vašemu věku o situaci dřív nebo později dozvědí, i pokud ji začnete řešit bez jejich vědomí. Nebojte se toho a zkuste o tom s nimi otevřeně mluvit. Ze začátku tomu nemusí tak docela rozumět – přeci jen vyrostli v trochu jiném světě – ale čím víc informací budou mít, tím lépe spolu můžete situaci zvládnout. Mezičlánkem může být právě školní psycholog, který má o kyberšikaně povědomí, můžete se mu svěřit a on může následně přetlumočit vaše obavy rodičům, případně jim vysvětlit, jak vám mohou oni sami pomoct nejlépe a že zákazy sem rozhodně nepatří.
Obraťte se i na školu a kamarády
Píšete, že podezříváte své kamarády, že se nad některými útoky dobře baví. Napadá mě, nakolik jste s nimi mluvila o tom, co s vámi celá ta situace dělá, jak to vnímáte a že vám to ubližuje. Pro druhé, kteří stojí vně je někdy těžké rozlišit, co je ještě legrace a co už je „za hranicí“. Nejlepším vodítkem k rozpoznání závažnosti situace je pak vaše vlastní sdělení. Bylo by fajn říct kamarádům o vašich obavách z toho, že se baví na váš účet a o vašich pocitech z těchto útoků. Máte naprosté právo cítit se zraněná a ohrožená a přátelé by to měli vnímat, akceptovat a stát při vás.
Vzhledem k tomu, že jak píšete, útočník zná místa vašeho pobytu a má zájem na tom poškodit zrovna konkrétně vás, jde s největší pravděpodobností o někoho, kdo vás zná a koho znáte vy. Neuvádíte, jestli sama víte nebo tušíte, o koho jde – ale dost pravděpodobně to bude někdo ze školy nebo širšího vrstevnického okolí. Pokud by šlo o někoho ze školy, je škola povinna situaci řešit, byť se útoky neodehrávají přímo na její půdě. Pak by bylo na místě to také ve škole ohlásit a začít řešit (dozvědět by se to měl opět školní psycholog, který začne ve spolupráci s vámi a ideálně s rodiči situaci řešit).
Nebojte se toho, jak „veliké“ se to celé může zdát – a že se o tom dozví tolik lidí. To, co vám útočník nebo útočníci provádí, je veřejné, zraňující a odsouzeníhodné, byť by to sami vnímali jako podařený vtip. Mnohdy se ve spolupráci se školou, rodiči a případně dalšími lidmi (odborníky) podaří celou situaci vyřešit v klidu a rychle a předejde se jejímu zbytečnému vyhrocení. Někdo vám skrytý za anonymitu ubližuje a vy máte právo na spravedlnost.
Podnikněte co nejdříve následující kroky
K rovině konkrétních kroků je několik věcí, které můžete dělat hned, od pasivních až po aktivní, které bych doporučila podniknout co nejdříve:
• nereagovat přímo na urážky a útoky (jen byste útočníkovi „nahrála“ – tím se nemyslí nahlašování a podobně, pouze přímé osobní reakce)
• neuvádět na internetu žádné osobní údaje, údaje o pobytu a podobně
• ukládat důkazy – to vám velmi pomůže ve chvíli, kdy budete situaci řešit; dělejte snímky obrazovky, ukládejte si útočné zprávy
• obrátit se na školního psychologa, pokud ho škola má (i v případě, že útoky se školou nijak nesouvisí – školní psycholog je tam pro vás)
• obrátit se na někoho jiného důvěryhodného ve škole, pokud není školní psycholog
Využijte i specializované poradny
Existují poradny zaměřené přímo na kyberšikanu a online obtěžování, na které se můžete obrátit, a ve kterých vám poradí přímo s ohledem na vaši specifickou situaci. Určitě vám doporučuji této možnosti využít:
1. Internet Helpline – Linka bezpečí ONLINE
Bezplatná telefonická linka důvěry, kde mohou děti nebo dospělí ohlásit zneužívání dětí při komunikaci na internetu. Linka funguje 24 hodin denně a poskytuje plnou anonymitu.
Telefon: 116 111 či 800 155 555
E‑mail: pomoc@linkabezpeci.cz
Chat Linky bezpečí: xchat.centrum.cz/lb/
www.internethelpline.cz
2. Poradna on‑line pro oběti kyberšikany
Telefon: 774 433 007
E‑mail: kyber.šikana@profem.cz
http://www.profem.cz/poradna‑kybersikana.aspx
3. Internetová poradna na Bezpečně online
http://www.bezpecne‑online.cz/poradna/internetova‑poradna‑na‑bezpecne‑online.html
4. Horká linka (Safer Internet)
http://www.horkalinka.net/index.asp
5. Modrá linka
Je dobrým kontaktem hlavně v případě, kdy se situace vyhrotila nebo vnímáte, že už je to akutní.
http://www.modralinka.cz/
Na závěr bych vás Týno ráda povzbudila – nebojte se, nebuďte na to sama a nenechte se zlomit. Obraťte se co nejdříve o pomoc a v žádném případě si to nenechte líbit!
Držím vám pěsti, ať se situace co nejdřív vyřeší.
Alena Černá