Poradna
odemčené
Léčba světlem
Když chybí denní světlo, mohou nám ze zimní deprese pomoci speciální lampy. Pozor ale na výběr té správné.
Adam Suchý
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
9. 1. 2017
Máte zkušenosti s léčbou přisvěcováním lidem trpícími tzv. zimními depresemi z nedostatku denního světla? Na internetu jsou různá světla a lampy, které mají být vhodné pro tento účel. Máte tip na nějaké konkrétní? Mě zaujalo širokospektrální osvětlení. Pomáhá přisvěcování? Za jakých podmínek (délka, druh světla)? Kdysi jsem četla článek o používání speciálních lamp na přisvěcování v severských zemích. A tam byly výsledky dobré.
Míla, 45 let

Názor odborníka
Hezký den,
léčba jasným světlem (bright light therapy) nebo také chronobiologická fototerapie se používá v medicíně zhruba od 80. let minulého století. Tato metoda se s úspěchem používá nejen při léčbě sezónní deprese, ale i při úpravě rytmu spánek – bdění, nebo i v případech, kdy lidé pociťují prostě jen nepohodu a výkyvy nálad během podzimního a zimního období.
Na internetu je skutečně k nalezení bohatá nabídka terapeutických lamp, rad a návodů, ale zde je na místě opatrnost. Zdaleka ne všechny výrobky totiž splňují požadované atesty a mají léčebné parametry, a zdaleka ne všechny rady a postřehy jsou odborné.
Pokud zvažujete léčbu světlem, máte dvě možnosti. Buďto můžete vyhledat ordinaci psychiatra, psychologa či jiného vyškoleného zdravotníka, který léčbu světlem nabízí, a tam ji za poplatek pod odborným dohledem absolvovat.
Nebo si můžete lampu zakoupit sama, ale musíte si ohlídat, zda se skutečně jedná o zdravotnický prostředek s potřebnou certifikací. Následně je nutné nastudovat instrukce k užití, aby byl účinek lampy skutečně takový, jaký má být.
Lampy jsou různých velikostí, od nejmenších pro jednotlivce až po velké panely pro vybavení celých místností na psychiatrických klinikách.
Využívejte celý web.
Předplatné
V základním principu by lampa měla mít intenzitu světla 10 000 luxů, která je dostatečná mj. ke snížení spánkového hormonu melatoninu, účinná vzdálenost by neměla být menší než 20 cm od obličeje. Aplikace je potom 30 minut denně po dobu dvou týdnů (terapeutická dávka), ideálně při ranní aplikaci. Existují také simulátory svítání a další podobné výrobky.
Ověřené weby provozované odborníky jsou např. tady nebo zde. Tam můžete získat více přesnějších informací o tom, co vás zajímá. Upozorňuji jen, že léčba světlem neřeší hlubší příčiny potíží či nemocí, pomáhá jen odstraňovat či mírnit jejich příznaky.