Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Každý víkend chci číst a odpočívat, místo toho se strašně opiju.
Přes týden nepiju, od rána do večera pracuju v Praze. O víkendu si jedu odpočinout k rodičům, …
Leona Rajdlová Dyrehauge
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
11. 6. 2010
Přes týden nepiju, od rána do večera pracuju v Praze. O víkendu si jedu odpočinout k rodičům, pocházím z malého města na Vysočině. Vždycky jsem si s sebou bral práci nebo čtení a těšil se, že si udělám pohodu, třeba si i zasportuju. Ve skutečnosti to dopadne vždycky úplně stejně: Hned v pátek se strašně opiju se a je mi celý víkend zle. Občas je kocovina tak nepříjemná, že to v sobotu takzvaně přikrmím, to mi je pak špatně ještě v pondělí. Nejsou v tom jen staří kamarádi, opiju se třeba i sám na zahrádce nebo se sluchátky na uších ve svém starém pokojíčku. Jinak žádné frustrace nemám, v Praze mám přítelkyni. Jen ty víkendy bych chtěl užít, chlast už mi vlastně nic nedává. Napadlo mě, že už je to něco jako ten podmíněný reflex. Jak z toho ven?
Tomáš

Názor odborníka
To, co se Vám děje, není neobvyklé. Mnoho lidí se přes týden snaží, chodí poctivě do práce, jsou vzornými manželi a manželkami, jsou perfektní, usměvaví a pohodoví. Prostě jak říkáte, žádné frustrace. Jenže přijde víkend, oni někam zmizí a strašně se opijí, nebo celý víkend hrají automaty apod. To jim slouží jako úlevný mechanismus, odpočinutí si od stereotypu. Tuším, že si před každým víkendem znovu a znovu říkáte, že se to tentokrát nestane, že se nopijete. A ejhle, zase ten svůj slib porušíte. Je to silnější než vy. Ruku na srdce, Tomáši, jste opravdu tak spokojený v pracovním týdnu, když jste v Praze? Proč máte tedy tak silnou potřebu se o víkendu odreagovat? Z čeho? Říkám si, že se možná přes týden snažíte až příliš. Taky píšete, že pracujete od rána do večera. Máte v týdnu vůbec nějaký čas pro sebe? Relaxujete někdy? Dovolíte si někdy dát najevo svou únavu, frustraci a naštvání? Možná, že kdyby se vám dařilo ze sebe vypouštět napětí po částech, tak byste to pak nemusel dělat ve velkém, skrytě o víkendu. Souhlasím, že už je to teď asi opravdu váš podmíněný reflex. Víkend rovná se opití se. Pak kocovina. Co takhle se svěřit partnerce a zůstat o víkendu s ní? Najděte si další podporu u psychoterapeuta, i kdyby se jednalo jen o pár sezení. Stojí to za to.