Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Manželka prý citově vyprahla a teď se mi vzdaluje.
Po čtyřech letech vzájemného soužití a rok po svatbě se mi manželka citově vzdálila a tvrdí, ž…
Ludmila Hudcová, Psychoterapeut, arteterapeut
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
19. 11. 2010
Po čtyřech letech vzájemného soužití a rok po svatbě se mi manželka citově vzdálila a tvrdí, že citově vyprahla. Nechce se mnou téměř o ničem mluvit a prý jí mám dát čas a prostor, aby zkusila najít cestu zpět. Máme dva kluky z jejího předchozího manželství a jednu tříletou holčičku, spolu.
Mám pocit, že na mně teď hledá jenom chyby. Je pravda, že jsme měli velké ekonomické problémy a ona mi asi přestala věřit, že se to ještě někdy dá do pořádku. Jinak jsem ji za celou dobu nikdy neřekl křivého slova a vždy ji velmi miloval. Ona teď ovšem často mluví tak, aby mi tím, co říká, ublížila.
Já bych ten vztah chtěl spravit moc, ale nevím jak na to jít.
charlie2806

Názor odborníka
Ve svém dopise dáváte do souvislosti vaše společné ekonomické problémy se ztrátou důvěry vaší manželky ve vás. Dalo by se z toho usuzovat, že vzniklé finanční problémy nějakým způsobem souvisejí s vámi a že dolehly i na vaši manželku. Ta následně ztratila ve vás důvěru, resp. ztratila víru, že se situace, která zapříčinila ekonomické problémy, nebude opakovat.
Je otázkou, zda ztráta důvěry způsobila též citové vzdálení a vyprahnutí vaší ženy ve vztahu k vám. Tyto dvě věci ve svém dopise do souvislosti nedáváte.  Z čeho usuzujete, že vám chce manželka, tím co říká, ublížit? Často se stává, že lidé prostě řeknou to, co potřebují sdělit, aniž by měli záměr druhému ublížit. Přesto se sdělení dotkne nějakého bolavého místa v partnerovi a problém je na světě. Zkuste se třeba víc zamyslet nad tím, zda je skutečně záměrem vaší manželky vás zranit. Možná vám to pomůže vaši partnerku víc pochopit a nebudete se cítit tak ublížený.
Pozitivní na celé vaší situaci je fakt, že o ekonomických problémech píšete v minulém čase a že vás manželka žádá o čas a prostor pro to, aby mohla najít cestu zpět. To znamená, že dává vašemu vztahu šanci. Jestli ji ještě stále milujete, udělejte to, o co vás žádá. Ukažte jí, že jste schopen počkat a že umíte dát věci do pořádku. Ukažte jí, že se může na vás spolehnout. Získat zpět důvěru vyžaduje velkou dávku trpělivosti, vytrvalosti a vůle. Jestli svoji ženu stále milujete, máte velkou motivaci k tomu, abyste tuto cestu podstoupil.