Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Matka je alkoholik: Pro změnu se musí rozhodnout sama.
Dobrý den. Je mi 22 let, mám o dva roky mladšího bratra, otce podnikatele, který je věčně …
Kateřina Vrtělová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
20. 9. 2013
Dobrý den.
Je mi 22 let, mám o dva roky mladšího bratra, otce podnikatele, který je věčně v práci, a moje matka je už 11 let alkoholikem. Matka je každý den doma, denně pije cca 2 l vína (někdy i více, třeba 4 l) a otec jí to vše platí.
S bratrem jsme vyrůstali v hádkách a depresích. Nevěděli jsme, jak z matčiny strany v dětství odolávat jak fyzické, tak i psychické bolesti. Mému otci radil i jeho starší bratr, aby naší matce přestal dávat peníze na alkohol, protože jí dává na drogu, na které je závislá, ale stále beze změny.
Láska z lítosti? Láska ze zvyku? Strach, že bude sám? Psychicky ničí celou rodinu, jak otce v práci přes telefonní hovory, tak i nás, protože zatím oba bydlíme s rodiči. Nejsem psycholog, ale vím, že moje matka je manipulátor a mého otce má takzvaně „na háku“. Vyčítá mému otci vše (třeba i to, že může za to, jaké máme ve škole známky…).
Negativní energie je taky energií, ale takový život přece nikoho nemůže bavit. Nechápu, jak můj otec může být tak silný! Být to moje manželka, tak jí přestanu dávat peníze a budu hrozit rozvodem, dokud nepřestane pít, když ne kvůli sobě, tak kvůli dětem. Ale moji rodiče se nerozvedou, i když o tom mluví pár let.
Jak můžu své matce pomoci, když ona se léčit nechce a otec jí stálé dává peníze na alkohol? Vím, že to teď bude znít hodně špatně, ale přemýšlel jsem hodně o tom, že svoji matku zabiji, aby už dala konečně mému otci pokoj, a potom zabiji i sebe, ale to není řešení.
Už si nevím rady, bolí mě u srdce, jak ničí otce a on to trpí.
Děkuji za každou radu.
Vladimír

Názor odborníka
Dobrý den, Vladimíre,
a děkuji za důvěru.
Cítím tu bolest a bezmoc, na kterou narážíte. Chcete pomoci matce, která o to nestojí. Chápu, že pro vás a pro vašeho bratra musí být hodně těžké vnímat tu negativní energii a žít v ní. Zároveň snášet vše, co závislost matky na alkoholu přináší. Říkám si, že musíte být hodně silní, že to dokážete zvládnout.
Je dobře, že jste od svého násilného záměru upustil. Ono by to skutečně nebylo dobré řešení. Nicméně musím se odrazit od toho, co píšete. Matka se léčit nechce a otec jí stále dává peníze. Je všeobecně známo, že pokud se člověk trpící závislostí sám nerozhodne pro změnu, jeho okolí obvykle nic moc nezmůže. Dokud si sama závislost nepřipustí a nerozhodne se přestat, pomoc nebude účinná. Je mi však jasné, že takovou informaci tušíte a není vám nic platná. Chápu vaši potřebu otci i matce pomoci. Jste toho součástí a tak se vás to týká.
Domnívám se, že byste se především měli postarat s bratrem o sebe a vyčlenit se z tohoto nezdravého systému. Nabízím‑li pomoc, protože mi na druhém záleží, a ta je nevyžádaná, je třeba pomoci sobě. Máma jistě ví, že si může o pomoc říct a pokud bude chtít, udělá to. Na vašem místě bych se poradila s otcem a hledala řešení, jak fungovat, aby se vás mámino pití co nejméně dotýkalo. Je třeba totiž zohlednit fakt, že pokud se problémy s alkoholem neřeší, mají tendenci narůstat. A je na vašem rozhodnutí, zda se toho chcete účastnit.
V prvé řadě potřebujete pomoc a podporu vy, váš bratr a otec. Všichni tři můžete využít například služeb poradny pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy, případně nějakého krizového centra. Existují také podpůrné skupiny pro partnery a rodinné příslušníky závislých na alkoholu, jako například Al‑anon (http://www.alanon.cz/). Další formou pomoci je psychoterapie pro toho, kdo o pomoc stojí (například otec). Tato unilaterální (jednostranná) terapie se využívá, když závislý pomoc nechce a léčbu odmítá. Při tomto typu terapie se pracuje pouze s členem rodiny, který není závislý a má zájem na změně. Psychoterapie také může pomoci vyrovnat se se zkušenostmi a nepříjemnými pocity, které jste zažívali a zažíváte. To je jedna možnost, jak situaci začít měnit a pracovat na tom, abyste to dokázali lépe zvládat.
Další možností, která mě napadá, je samozřejmě odstřihnutí se od toho všeho a vaše a bratrovo osamostatnění. Jste již dospělí a jistě by se našel způsob, jak žít samostatně a podporovat otce a matku jen tehdy, máte‑li na to sílu a je‑li to vaše volba. Popravdě dnes je to už spíše problém vaší matky a jejího manžela. Není vaší povinností se s tímto osudem i nadále potýkat, pokud nechcete, i když to bolí. Zvažte s bratrem vaše možnosti a vyberte pro sebe zdravou cestu, která vám umožní soustředit se na sebe a váš vlastní život.
Věřím, že najdete nějaké řešení. Přeji hodně sil!
Se srdečným pozdravem,
Kateřina Vrtělová