Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Myšlenky v kruhu.
Dobrý den, Můžete mě prosím zařadit do některé ze „škatulek“ či popsat, jakou psychózou tr…
Kateřina Victorinová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
13. 10. 2010
Dobrý den,
Můžete mě prosím zařadit do některé ze „škatulek“ či popsat, jakou psychózou trpím, popřípadě co s tím?
Moc o věcech přemýšlím a jsem dost pečlivý. Provedu nějakou práci, například elektřinu v baráku, vše zazdím, namontuji a pak po týdnu začnu přemýšlet, kudy vlastně vedly dráty a jestli jsem to udělal dobře, jestli jsem dotáhl všechny šroubky atd. A jelikož je to už zazděné, tak mi holt nezbývá, než to řešit v hlavě.
Dokážu na to myslet měsíc v kuse, neumím si to zakázat. Děkuji za odpověď.
Jirka

Názor odborníka
Dobrý den,
mohu vás potěšit, že netrpíte žádnou psychózou čili psychotickým onemocněním, alespoň pokud lze soudit dle vašeho dotazu.
Jestli se vám opakovaně vrací myšlenky, které vlastně řešit ani nechcete, navíc jsou již neřešitelné a obtěžují vás, jedná se pravděpodobně o nutkavé neboli obsedantní myšlenky. Pokud byste pod jejich vlivem i jednal, konal, šlo by o takzvané kompulzivní chování.
Onemocnění s těmito příznaky pak nazýváme Obsedantně kompulzivní porucha, s převahou nutkavého myšlení nebo jednání. Je to porucha dosti protivná a urputná, proto je dobré s tím něco dělat. Nejlépe zajít k odborníkovi.
Přeji více svobodných a zajímavějších myšlenek.
S pozdravem KV